Annons

Kinas import håller rederierna flytande

Torrlastrederiet Golden Ocean halverade sin vinst ­efter skatt under andra kvartalet. Det är ändå inte dåligt gjort med tanke på att frakthyrorna för torrlaster föll med 92 procent ifjol sommar. Sedan dess har detta segment av fraktmarknaden återhämtat sig.

Under strecket
Publicerad

40 procent av de torrlastvaror som skeppas på världshaven idag går till Kina. Bilden visar Golden Ocean-rederiets torrlastfartyg Channel Navigator.

Foto: FOTO GOLDEN OCEANBild 1 av 1

40 procent av de torrlastvaror som skeppas på världshaven idag går till Kina. Bilden visar Golden Ocean-rederiets torrlastfartyg Channel Navigator.

Foto: FOTO GOLDEN OCEANBild 1 av 1
40 procent av de torrlastvaror som skeppas på världshaven idag går till Kina. Bilden visar Golden Ocean-rederiets torrlastfartyg Channel Navigator.
40 procent av de torrlastvaror som skeppas på världshaven idag går till Kina. Bilden visar Golden Ocean-rederiets torrlastfartyg Channel Navigator. Foto: FOTO GOLDEN OCEAN

Golden Ocean hade intäkter på 86 miljoner dollar under det andra kvartalet. Samma period ifjol, när fraktraterna låg på rekordnivåer, var inkomsterna 240 miljoner dollar. Nettovinsten blev 101 miljoner dollar, mot 201 miljoner dollar ifjol, främst tack vare finansiella poster på 81 miljoner dollar. Rörelseresultatet sjönk med 56 procent till 28 miljoner dollar.

Annons
Annons
Annons