Annons
X
Annons
X

Höghastighetståg från Kina möter motstånd i EU

Kinas planer på att bygga höghastighetståg i Europa möter motstånd. Tyskland är oroligt för Kinas satsningar i östra Europa och EU ifrågasätter om reglerna för upphandling följts när besluten om den nya höghastighetsbanan fattats.

Ett kinesiskt höghastighetståg susar fram längs den 2 252 kilometer långa linjen Shanghai-Kunming.
Ett kinesiskt höghastighetståg susar fram längs den 2 252 kilometer långa linjen Shanghai-Kunming. Foto: Polaris Images

Kina satsar stort på att bygga infrastruktur i en rad länder i Asien, Afrika och Europa. Det är en prestigefylld satsning som drivs av Kinas president Xi Jinping för att knyta ihop Kina med andra länder i Eurasien.

Som en del i den jättelika satsningen har Kina också slutit avtal om att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Budapest och Belgrad. Det är ett projekt som beräknas kosta omkring 3 miljarder dollar (28 miljarder kronor) för den 35 mil långa sträckan.

Det kan jämföras med att Ostlänken, den planerade höghastighetsbanan mellan Järna och Linköping på drygt 15 mil, beräknas gå på 55 miljarder kronor.

Annons
X

Enligt uppgifter i Financial Times har EU-kommissionen nu inlett en undersökning för att se om det skett något brott mot EU:s regler när Ungern och Serbien kommit överens med Kina om den nya järnvägen. Grundregeln är att det inför stora infrastrukturprojekt ska ske en offentlig upphandling. Granskningen gäller framför allt Ungern som är EU-medlem.

Järnvägssträckan är en viktig del för att på sikt skapa bättre förbindelser till den grekiska hamnen i Pireus som Kina tagit över. Men den är också ett sätt för Kina att visa vilken kompetens landet har att bygga höghastighetsbanor även i Europa.

En tågvärdinna välkomnar passagerarna i samband med att sista delsträckan på linjen Shanghai-Kunming invigs i slutet av 2016. Foto: Polaris Images

I hemlandet har kinesiska bolag på ett decennium byggt världens största nät av höghastighetsbanor på totalt 2 000 mil. De har även visat intresse för att vara med i det eventuella bygget av svenska höghastighetsbanor.

EU-kommissionens agerande kommer efter att bland annat Tyskland visat oro över Kinas satsningar i östra Europa. I Hongkongbaserade South China Morning Post gjorde Tysklands ambassadör i Kina i förra veckan klart att landet inte uppskattar att Kina separat förhandlar med grupper av länder i östra Europa i stället för att gå via EU.

Annons

Ett kinesiskt höghastighetståg susar fram längs den 2 252 kilometer långa linjen Shanghai-Kunming.

Foto: Polaris Images Bild 1 av 2

En tågvärdinna välkomnar passagerarna i samband med att sista delsträckan på linjen Shanghai-Kunming invigs i slutet av 2016.

Foto: Polaris Images Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X