Annons

Lap-See Lam, ”Phantom banquet” Kinakrog serverar bankett för spöken

Lap See Lam, ”Phantom banquet”, installationsvy på Galerie Nordenhake.
Lap See Lam, ”Phantom banquet”, installationsvy på Galerie Nordenhake. Foto: Carl Henrik Tillberg

Lap-See Lam kombinerar kinakrogars estetik, förfädersdyrkan och tekniskt avancerad konst. SvD:s Håkan Nilsson imponeras och dras in i en ”Alice i underlandet”-lik VR-sekvens där tid och rum kastas omkull.

Under strecket
Publicerad

Lap-See Lam, ”Phantom banquet”, 2019. Installationsvy på Galerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg

Lap-See Lam, ”Phantom banquet ghost”, 2019. Lackerad styrenplast och neon.

Foto: Carl Henrik Tillberg

Lap-See Lam, ”Phantom banquet”, videostillbild.

Foto: Lap-See Lam

Ordet myt får oss vanligtvis att tänka vi på väsen och gudasagor, sådant vi inte tror på – längre. Men begreppet kan också, som hos franske strukturalisten Roland Barthes, peka på de berättelser som gör vår tillvaro begriplig. Då är myten inte det overkliga, utan det som gör att världen verkar förståelig. Dessa två vitt skilda sätt att se på mytologier korsbefruktas i Lap-See Lams intrikata och finstämda utställning ”Phantom banquet”.

Utställningen är en förlängning av hennes tidigare arbete med att poetiskt kartlägga och dokumentera den klassiska (svenska) kinarestaurangen: ett etablissemang som är något mycket mer än den plats där de flesta av oss mötte det asiatiska köket. För oss som är uppvuxna under vad Joakim Thåström kallat ”den tysta tiden” var dessa en självklar del av vår vardagsmytologi, ett av de få ställen där man som nästan vuxen kunde gå och dricka en öl och äta en vårrulle. Idag för de en mer tynande tillvaro, vilket också är en av drivkrafterna i Lap-See Lams projekt.

Annons
Annons
Annons