Kinaexpert: Storägaren i Volvo kan hamna i kylan

Flera kinesiska företagsledare har gripits och hamnat i onåd hos ledarna i Peking det senaste året. Det kan även drabba AB Volvos storägare, Li Shufu, varnar Christopher Balding, ekonomiprofessor på Peking university. Tidigare hjältar i det kinesiska näringslivet har på kort tid blivit kommunistpartiets fiender.

Under strecket
Publicerad
Volvo lastvagnars nya storägare Geely med Li Shufu kan hamna i onåd hos ledarna i Peking, varnar Christopher Balding, ekonomiprofessor på Peking university.

Volvo lastvagnars nya storägare Geely med Li Shufu kan hamna i onåd hos ledarna i Peking, varnar Christopher Balding, ekonomiprofessor på Peking university.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Maja Suslin/TT
Annons

Torsdagens stämma blir en märklig föreställning. Den nya huvudägaren i lastbils-Volvo, kinesiska Geely med Li Shufu, kommer inte vara på plats i Göteborg. Skälet är enkelt. Affären är formellt inte godkänd än av kinesiska myndigheter.

Men som blivande huvudägare i den svenska nationalklenoden (största ägare mätt i kapital, näst störst mätt i röster) kommer Li Shufu ändå vara i fokus. Aktiespararnas vd Joacim Olsson har tidigare efterlyst en avsiktsförklaring från Geely. Det kinesiska bolaget är sedan 2013 mycket framgångsrik ägare av Volvo Cars (personvagnar), men vad vill den kinesiska miljardären med maktposten i den svenska lastbilsjätten, som just nu upplever stark medvind, undrar Aktiespararna?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons