Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Jonas Fröberg: Kina avgör deras öde

Ojämn kamp Volvo PV går som tåget. Saab kapsejsar fullständigt. Båda är enligt planerna snart i kinesisk ägo. Det gör en jämförelse intressant. Och den bör göra en ­redan sönderstressad Muller extremt orolig. Kinas rege­ring avgör just nu ödet för Saabarbetarna i Trollhättan.

(uppdaterad)

Victor Muller är ensam kapten på ett skepp som raskt sjunker ner i Göta älvs svarta bråddjup. Leverantörerna och facken står redo med bultsaxar för att girigt ta allt av värde i fabriken och i Victor Mullers flådiga hus på Mallorca (han är ensam personligt ansvarig kvar i styrelsen).

Klockan tickar. Han jobbar stenhårt med att ordna lång- och kortsiktig finansiering från de planerade nya kinesiska huvudägarna – bilhandelskedjan Pang Da och biltillverkaren Youngman. Allt medan ryske Vladimir Antonov ännu möts med stängd dörr. EIB är knäpptyst.

Saab ska få 2,2 miljarder kronor av de kinesiska bolagen i höst. Men Muller pressar dem också att gå in med förskott på 300 miljoner kronor. Får han inte förskottet pekar mycket på att han heller inte får in pengar från EIB:s delutbetalning på 260 miljoner kronor. Då skulle Saab gå i snar konkurs.

Annons
X

Hans hopp står alltså till Kina. Men Mullers runda löften, enorma tidsoptimism och hagelskjutningar från höften fungerar inte i Kina – där håller diktaturens kommunistparti i taktpinnen, som han nu lydigt måste lära sig dansa efter.

Kinas myndigheter måste nämligen både godkänna affären – och penningöverföringen i ett förskott. Det är en enorm utmaning.

Situationen är intrikat och gör det intressant att jämföra med Volvo, som förra året såldes till Kina.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Saab och Volvo sattes ut till försäljning samtidigt senhösten 2008, men är extremt olika. Volvo tillverkar normalt nästan fyra gånger så många bilar och har lyckats profilera sig betydligt bättre som en säker bil med skandinavisk design. I många länder är Volvo ett känt varumärke, synonymt med svenskhet.

    Allt medan Saab fört en tynande tillvaro utanför de större marknaderna i Storbritannien och USA. Framför allt har bolaget Saab nästan aldrig gått med vinst. Volvo går som tåget nu och anställer nästan lika många ingenjörer som Saabs hela teknikutveckling.

    Augusti i fjol: Geelys ordförande Li Shufu skrev omständligt sin namnteckning på köpekontraktet. Presskonferensen var uppsluppen. Men innan dess hade förhandlingarna pågått mer än ett år. En armé av kostym- och dräktklädda jurister satt och flyttade kommatecken när det gällde teknikrättigheter. Volvos vice ordförande Hans-Olov Olsson vittnar om att de ibland var så oense när de gick hem på kvällarna att de inte trodde på en affär.

    Men framför allt pågick ett annat spel när Volvo skulle köpas av Geely som i allra högsta grad påverkar Muller just nu: Det att övertyga Kinas regering att acceptera affären.

    Kinas stora superdepartement NDRC (nationella utvecklings- och reformkommissionen) styr Kinas makroekonomiska utveckling med järnhand. Man utgår från Kinas femårsplaner och Kina ska nu kraftigt minska antalet aktörer i bilindustrin från en spretig flora av mindre tillverkare ner till mellan fem och tio stora aktörer.

    NDRC gjorde en kort lista. Där fanns inte Geely med. De skulle inte få köpa Volvo. Månaderna gick. Li Shufu gav då upp 49 procent av sitt bolag till två statligt kontrollerade investeringsbolag i två kinesiska provinser. Då kom affären en bit på vägen. Liksom när svenska regeringen genom dåvarande statssekreteraren Jöran Hägglund besökte NDRC och gav sin välsignelse. Till slut skrevs köpeavtalet på.

    Det tog över ett år.

    Tillbaka till Saab. NDRC:s kvarnar mal alltså långsamt. Muller väntar på beslut om affären, som än så länge är en avsiktsförklaring, först någon gång i höst, kanske senare. Men nu vill Muller ha snabbt svar snabbt om penningöverföringen på 300 miljoner kronor i en affär som ännu inte är godkänd.

    NDRC har sagt nej till en rad uppköp i utlandet. Positivt är visserligen att Youngman, som enligt planen ska tillverka bilarna, redan är licensierat i Kina för att bygga bilar och har en ansökan inne.

    Men NDRC särskådar också just nu bolaget Saab. De vill inte ha något fiasko. Inget svaj. Bara ett bolag som kan visa att det kan överleva långsiktigt. Men vad de ser är en stängd fabrik. Det bådar inte gott.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X