X
Annons
X

”Kilometerskatten kräver schyssta konkurrensvillkor”

Regeringen har nyligen presenterat ett nytt förslag om en kilometerskatt. Denna gång handlar det inte om ett heltäckande förslag utan om ett inriktningsförslag. Men för att vi ska kunna ställa oss bakom förslaget krävs skatteväxling och att konkurrenssituationen för våra svenska åkare förbättras, skriver Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Regeringen har lagt en del bra förslag som till exempel möjligheten att klampa lastbilar under längre tid. Grundproblemet består dock, upptäcktsrisken är för låg eftersom vi har för få trafikpoliser, skriver artikelförfattaren.
Regeringen har lagt en del bra förslag som till exempel möjligheten att klampa lastbilar under längre tid. Grundproblemet består dock, upptäcktsrisken är för låg eftersom vi har för få trafikpoliser, skriver artikelförfattaren. Foto: Pressbild, Bertil Ericson / TT

Enligt det nya förslaget ska kilometerskatten inte omfatta hela vägnätet. Vidare ska skatten differentieras utifrån bland annat fordonsegenskaper och om lastbilen kör i tätort eller i landsbygd. Förslaget väcker i dessa delar flera frågor. Det är bland annat oklart vilka vägar som ska undantas och vilka skattenivåer som är aktuella.

Regeringen har lagt en del bra förslag som till exempel möjligheten att klampa lastbilar under längre tid. Grundproblemet består dock, upptäcktsrisken är för låg eftersom vi har för få trafikpoliser, skriver artikelförfattaren.

Foto: Pressbild, Bertil Ericson / TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X