Design

Kika in hemma hos Fabrique-grundarna

Familjen Zetterström kan inte få nog av vackra eldstäder och byter matsal när vardag blir till helg.

Vi står i sekelskiftesvåningens naturliga mittpunkt, den ovala matsalen. Mellan rummets höga paneler bröstar en magnifik grön eldstad upp sig – med så stark karaktär att den nästan känns levande.
– Det var den som gjorde att vi föll för lägenheten. Matsalen är hela familjens happy place, berättar Charlotta Zetterström.

Annons
De vackra bröstpanelerna i matsalen är original från 1898. Tapeten har Charlotta hittat i London och taklampan är signerad Apparatus.
De vackra bröstpanelerna i matsalen är original från 1898. Tapeten har Charlotta hittat i London och taklampan är signerad Apparatus. Foto: Jesper Florbrant

Sexrummaren som varit familjen Zetterströms hem de senaste fem åren ligger ett stenkast från Narvavägen. Takhöjden är över tre meter och fem av rummen ligger i fil och har utsikt över Oscarskyrkan.

– Vi köpte våningen av ett äldre par som bott här i över 30 år. Många lägenheter är tyvärr helt sönderrenoverade i dag, men den här var välbevarad med både pigkammare och cigarrum intakt. Väldigt charmigt. Själva området har vi bott i länge, senast på Ulrikagatan. Närheten till Djurgården är oslagbar.

Fem av lägenhetens sex rum ligger i fil med varandra och har utsikt mot Oscarskyrkan. I vardagsrummet tronar två PK22-fåtöljer, signerade Poul Kjærholm för Fritz Hansen, jämte soffan Tufty-time från B&B Italia.
Fem av lägenhetens sex rum ligger i fil med varandra och har utsikt mot Oscarskyrkan. I vardagsrummet tronar två PK22-fåtöljer, signerade Poul Kjærholm för Fritz Hansen, jämte soffan Tufty-time från B&B Italia. Foto: Jesper Florbrant
Hallen är stor och rymlig, förvaringen har man löst med  utdragbara lådor under soffan. Bokhyllan är platsbyggd för att forma sig efter den rundade väggen. Golvlampan kommer från Dusty deco.
Hallen är stor och rymlig, förvaringen har man löst med utdragbara lådor under soffan. Bokhyllan är platsbyggd för att forma sig efter den rundade väggen. Golvlampan kommer från Dusty deco. Foto: Jesper Florbrant

Innan familjen flyttade in målade de om väggar, slipade golv och lappade skadad stuckatur. Samt satte in kakelugnar i de rum som inte hade någon. I dag har hemmet sex tidsenliga eldstäder.

– Vi gick till stadsbyggnadskontoret och letade upp gamla ritningar som vi utgick från. När det kommer till väggfärger har vi valt samma grönbeige färgton i både matsal, kök och serveringsgång. Det var viktigt för oss att rummen inte skulle kännas som ett lapptäcke, utan ha en röd tråd, säger Charlotta.

Matsalsbord och stolar är designade av Eero Saarinen för Knoll. Kakelugnen eldar familjen i varje morgon till frukosten.
Matsalsbord och stolar är designade av Eero Saarinen för Knoll. Kakelugnen eldar familjen i varje morgon till frukosten. Foto: Jesper Florbrant
I köket är både tak, väggar och eluttag målade i samma  nyans. Spisen kommer från Ilve och de svenska 20-talslamporna i taket är köpta i en antikvitetsbutik.
I köket är både tak, väggar och eluttag målade i samma nyans. Spisen kommer från Ilve och de svenska 20-talslamporna i taket är köpta i en antikvitetsbutik. Foto: Jesper Florbrant

I det stora köket har man målat tak och strömbrytare i samma färg som väggarna. I hörnet står Eero Saarinens Tulipbord med tillhörande stolar från Knoll. I taket sitter antika 20-talslampor. Här finns också en väl tilltagen vinkyl, platsbyggda hyllor och ett extra avlastningsbord. På den sistnämnda möbeln står en bastant italiensk skärmaskin från 30-talet.

– Det är min man Davids bebis. Skulle det börja brinna är det den han tar med sig. I går kväll när jag kom in i köket stod han och skar parmaskinka till kvällsmackan. Själva bordet är köpt i en fransk antikhandel, barnen brukar sitta där och göra läxor när vi vuxna lagar mat eller diskar.

Till höger om gasspisen från Ilve finns en inredningsdetalj Charlotta är särskilt nöjd med.

– Vi har satt in en extra vattenkran som är toppen att ha när man lagar mat. Och kakelugnen här inne eldar vi i varje dag, det är mysigt nu under hösten att äta frukost och höra elden spraka.

Arne Jacobsens fåtölj Svanen, som följt med familjen från hem till hem, står i den inre hallen. Framför spegeln på ett sidobord i stora hallen står Carina Seth Anderssons vas  Stubbe.
Arne Jacobsens fåtölj Svanen, som följt med familjen från hem till hem, står i den inre hallen. Framför spegeln på ett sidobord i stora hallen står Carina Seth Anderssons vas Stubbe. Foto: Jesper Florbrant

Vi slår oss ner vid det danska 30-talsbordet i matsalen. I taket hänger en pendel från Apparatus, tidigare satt där en kristallkrona som fick stryka på foten eftersom Charlotta kände att det blev för borgerligt. Hon ställer fram choklad- och rawfoodbollar från stenugnsbageriet Fabrique – företaget hon och maken grundade 2008 och som i dag är en framgångssaga med butiker i Stockholm, London, New York och på Gotland.

– Det är här i matsalen vi dukar upp under helgerna. Just nu är det Fabriques surdegsvåfflor som är frukostfavoriten. Det låter kanske töntigt, men vi har bestämt att vi äter i köket från måndag till torsdag och i matsalen fredag till söndag för att det ska kännas lite speciellt.

I rummet står en drinkvagn från 50-talet och på fönsterbänkar och spiselkrans står Erika Pekkaris krukor för Svenskt tenn och Josef Franks klassiska Hortus. Väggarna är klädda i en mörk tapet Charlotta köpt i London, med guldmönster som även plockas upp i eldstadens detaljer.

Taklampan kommer från amerikanska Apparatus och den snäckformade golvlampan från italienska Tomasso Barbi.
Taklampan kommer från amerikanska Apparatus och den snäckformade golvlampan från italienska Tomasso Barbi. Foto: Jesper Florbrant

Stora skjutdörrar i matsalen leder vidare ut i vardagsrummet. Här breder B&B Italias soffa Tufty-time ut sig och har gott sällskap av såväl Fritz Hansens PK22-fåtöljer som en snäckformad golvlampa från Tomasso Barbi. Lampan är vintage och stod under 70-talet på ett italienskt diskotek. Även de vita glaslamporna i fönstren osar italienskt 70-tal. En av familjens trotjänare, fåtöljen Ägget av Arne Jacobsen, ryms också här. Och en kakelugn av det ovanligare slaget.

– Det var väldigt modernt i slutet av 1800-talet att sätta in den här typen av halva kakelugnar. Jag tycker den gör rummet extra speciellt, sen gillar jag det blå mönstret.

Lägenheten har kakelugnar i varje rum. I dottern Biancas rum är det rosa toner som gäller. Mattan kommer från Layered och taklampa är köpt på Dusty deco.
Lägenheten har kakelugnar i varje rum. I dottern Biancas rum är det rosa toner som gäller. Mattan kommer från Layered och taklampa är köpt på Dusty deco. Foto: Jesper Florbrant

I barnens rum har väggarnas kulörer hämtats från färgdekorationerna på respektive kakelugn. Här trängs AIK-flaggor, pokaler och mysiga läshörnor. Men också utvalda designobjekt som Poul Henningsens Kotte-lampa och ryamattan Carrier of harmony från Layered. Charlotta och Davids eget sovrum, det som tidigare var ett cigarrum, är målat i en lugn blå färg och i mitten står en fransk gjutjärnssäng från 1910-talet, även den ett auktionsfynd.

Det är lugna, mörka toner som gäller i lägenhetens före detta cigarrum, i dag parets sovrum. Den franska gjutjärnssängen är ett auktionsfynd från 1910-talet.
Det är lugna, mörka toner som gäller i lägenhetens före detta cigarrum, i dag parets sovrum. Den franska gjutjärnssängen är ett auktionsfynd från 1910-talet. Foto: Jesper Florbrant
Charlotta och David Zetterström.
Charlotta och David Zetterström. Foto: Jesper Florbrant

Ni har också ett boende på Gotland?
– Ja, där tillbringar vi hela somrarna. Förutom att även det boendet innehåller flera eldstäder är det väldigt olikt lägenheten i Stockholm. Gotlandshuset består av en modern del och en lantlig del i en gammal kvarn. Jag tycker faktiskt vi får det bästa av två världar – både lantligt husliv i tofflor på Gotland och ett vibrerande vardagsliv i en lägenhet mitt i Stockholm.

Till Toppen