Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Foto: Jesper Florbrant
Design

Kika in hemma hos Elin af Klintberg

Elin af Klintberg är hemvändaren som älskar hemmets olika vinklar.

– Det är intressant hur ”hem” dyker upp i andra ord, som hemskt och hemligt. Å ena sidan är det något vi vill visa upp, å andra sidan något vi vill dölja, säger Elin af Klintberg och ler.

Annons

Att hon funderar på ordens magi är inte förvånande. Elin har vigt sitt liv åt dessa fantastiska verktyg som du nu tar del av – ord. Hon började sin bana som blott tonåring på den journalistiska milstolpen Pop med Andres Lokko som ”chefsideolog”, idag på SvD.

– I mitt jobb ingick att öppna Andres beundrarpost, den kom framför allt från unga män i universitetsstäder som älskade Manic Street Preachers. En dag tog jag mod till mig och satte på Lloyd Cole på redaktionsstereon. Andres blev allt annat än nöjd. Idag är han ju mycket lugnare, säger Elin och skrattar.

Elins arbetsplatser har på många sätt speglat hennes syn på boende och hem. Under tiden på Pop var hemmet en parantes i tillvaron, ett transferfönster mellan vardag och fest, ett flöde av människor, på väg ut, till något annat, på väg bort, men sällan på väg just ”hem”.

– Min syn på hemmet har ändrats utifrån vilka tidningar jag jobbat på. Som resereporter på Tidningen Res var hemmet ett ställe där jag mest mellanlandade, minns Elin som har besökt runt 80 länder och upplevt minibarens melankoliska magi, ”Am I supposed to sleep here alone, beneath the shadow of the minibar”, för att – med risk för en ung Andres Lokkos irritation – citera en Lloyd Cole-låt.

Därefter blev Elin chefredaktör för mode- och designtiteln Plaza Magazine, känd för bland annat inredningsreportage deluxe. Nu blev hemmet något annat, även för Elin.

– På den tiden inredde jag nog väldigt mycket för andra, även i mitt eget hem. Det gör jag inte nu. Nu inreder jag för mig, för oss.

Nytt jobb innebar ett nytt hem. Idag är Elin kreativ chef för Klintberg Niléhn som producerar tidningar och innehåll åt företag vilka ofta har hemmet på radarn, däribland Åhléns, DUX och Svenssons i Lammhult. Ungefär samtidigt som Elin bröt upp och startade eget – med sin konkurrent Mårten Niléhn, då chefredaktör på inredningsmagasinet Residence – bröt hon också upp privat och stakade ut en ny riktning på livets väg. Den tog henne ut hit – till hemmet på Lidingö.

Foto: Jesper Florbrant

Huset är en 30-talsvilla med en skogstomt full av tallar, klippor och blåbärsris som sluttar nedåt och ger en vidunderlig utsikt.

– Vi har ingen traditionellt välansad trädgård. Istället känns det som att befinna sig på en kobbe i skärgården, säger Elin.

Inredningen interiört smälter in i det vilda, smått höstliga, tonläget från det exteriöra på tomten.

– Paret vi köpte huset av tjatade stolt om hur det gick i en stil som var ”väldigt mycket Solsidan”, och det första vi gjorde var att tvätta bort just det.

De högblanka luckorna och vita väggarna fick en gråare, mer dov färgskala. Vissa skulle säga mer vuxen, mogen, höstlik ton – året om.

Foto: Jesper Florbrant
Foto: Jesper Florbrant

Har du ett favoritrum?
– Jag älskar vårt gigantiska sovrum. Vi byggde om det samtidigt som vi fick barn. Robert hade sålt in sin ”man cave” – tänk en stilren mekanisk verkstad med svets och andra maskiner för att bygga möbler – med att jag skulle få just ett grandiost sovrum, något jag alltid drömt om.

Något hon inte drömt om var emellertid att ”förlösa” en ny del av huset samtidigt som hon förlöst sitt andra barn. Det konstanta borrandet gick henne på nerverna efter hon kommit hem från BB.

Men nu råder lugn och ro, ja, hemkänsla.

Elin läppjar på kaffet. Hon ler när hon minns tiden, så här på distans.

– Jag tror hemmet betyder oerhört mycket för oss människor. Det blir en del av vår identitet, av vem vi är. Tidigare var jag som sagt väldigt mycket för hemmet som ett showroom, nu är det mer av ett … hem, säger hon plötsligt.

Det är så hon talar, Elin af Klintberg säger – och gör – det som faller henne in, men så är hon en ordets konstnär. En av hennes mest älskade möbler – bland alla designklassiker – är högst symbolisk: den platsbyggda bokhyllan. Hyllan sväljer hundratals böcker, och miljoner ord, även utkasten till de många krönikor som återkommande publiceras i SvD Perfect Guide. Arbetet med att skriva krönikor är för övrigt lite som att inreda ett hem – det handlar om att flytta runt, stuva om, hitta stilen.

När vi skiljs åt tänker jag på vad Elin sa när vi först möttes, hur ordet ”hem” dyker upp i andra ord. Elin är – numera – en ”hemmakatt” och en äkta ”hemvändare” här i huset på ön där hon en gång växte upp men svor att aldrig återvända till, Lidingö.

Alla vägar leder hem. ”The circle of life”, som någon sjöng.

Till Toppen