X
Annons
X
Fördjupning

Kia E-Niro – elbilen som kör rakt in i folkhemmet

Kia E-Niro är en elbil som ska klara nästan 46 mil på en laddning och har ett pris som gör den intressant för både företag och privatpersoner. Blir det en sydkoreansk bil som slutligen gör elbilen folklig i Sverige?

Kia E-Niro har blivit en ganska vanlig syn i den svenska trafiken, men då som hybrid eller laddhybrid. Den helt eldrivna versionen känns igen på den modifierade fronten med bland annat täckt kylargrill. Foto: Pontus Lundahl/TT
Läs mer om SvD:s biltester

Femtio mil. För ett decennium sedan var det en siffra som utlöste skratt om den nämndes i samma andetag som elbilar.

Sedan dess har följande hänt. 1) Amerikanska Tesla har visat att lång räckvidd är möjlig. 2) Volkswagenkoncernen har skjutit sig i foten med dieselskandalen. 3) En stor del av den traditionella bilindustrin har vaknat.

Kia E-Niro har blivit en ganska vanlig syn i den svenska trafiken, men då som hybrid eller laddhybrid. Den helt eldrivna versionen känns igen på den modifierade fronten med bland annat täckt kylargrill.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 13

En okonstlad förarmiljö som till största delen ser likadan ut som i hybridmodellerna av Niro. Fin kvalitetskänsla och bra ergonomi.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 13

Den här uppgiften bygger knappast på någon exakt vetenskap, men visst triggar den hjärnans belöningssystem.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 13

Limousinekomforten lyser med sin frånvaro, men baksätet är klart uthärdligt för två vuxna. Dessutom elvärmt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 13

Kia E-Niro är en aningen högbyggd bil i mindre mellanklass. Den inget särskilt "elbilsutseende", tvärtom en behagligt anonym framtoning.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 13

Laddluckan sitter i fronten och bilen kan laddas med som mest 100 kW, vilket ger 80 procent av batteriets kapacitet på 54 minuter. Laddning via vanliga elnätet hemma tar längre tid.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 13

Ett bra och regelbundet utformat bagagerum. Baksätets fällning är endast 60/40-delat och lastrumströskeln ganska hög för biltypen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 13

Nästan alla moderna bilar har ett plastlock under motorhuven. Men under plasten är det alltså en elmotor på 204 hästkrafter i denna bil.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 13

Det blir snabbt en sport att försöka hushålla med batteriets laddning. Lätta på gasen, inte i onödan hårdköra klimatanläggningen. Fyra igång elbakrutan? Vi har väl isskrapa!

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 13
Foto: Eric Lund/TT Bild 13 av 13
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X