Annons

Nyckeln till drömmarna. Vox humanaKerstin Avemos röst försätter publiken i trans

Kerstin Avemo i ”Vox humana” på Göteborgsoperan.
Kerstin Avemo i ”Vox humana” på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg

En förtvivlad kvinna ringer ett sista samtal till sin älskade som är på väg att lämna henne. Kerstin Avemo triumferar i rollen, när Poulencs opera ”Vox humana” sätts upp av David Radok i Göteborg tillsammans med ett ovanligt stycke av Martinů. Allt handlar om minnen och drömmar.

Publicerad

Vox humana, det betyder ”den mänskliga rösten” och är namnet på en orgelstämma. På franska blir det ”La voix humaine”, och i de flesta länder går Francis Poulencs opera under den originaltiteln. All ömhet och oro som kan gömmas i en människas röst finns i detta märkliga operaverk, som i princip är en enda lång monolog för sopran och orkester. Ofta framförs den med bara piano men i Göteborgs lyxiga utförande får vi versionen för full orkester, där ilskna xylofonsignaler markerar att telefonen ringer.

”Allô! Allô!” En kvinna väntar ivrigt på samtal från sin älskade, men samtalet blir hela tiden avbrutet. Han är på väg att lämna henne för en annan förstår vi efter ett tag – vi anar också att den förtvivlade kvinnan har försökt begå självmord.

Anders Lorentzson och Blanka Räftegård Evanne i ”Nyckeln till drömmarna”.

Foto: Lennart Sjöberg Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons