X
Annons
X
Recension

S & S Kentaurer på klubb skapar en hypnotisk upplevelse

Göteborgsoperans danskompani tillhör Europatoppen bland stora institutionsensembler. Konsekvent har man genom åren lockat till sig en rad spännande samtida koreografer. Kvällen "S & S" befäster positionen med två oerhört väl genomförda, kontrasterande verk av Sang Jijia och Sharon Eyal med kreativa team.

”Autodance” av Sharon Eyal med Emeilie Leriche och Janine Koertge. Foto: Mats Bäcker
Läs mer om Scenvåren 2018

Kvällen börjar visuellt anslående med ”As it were”. Svarta pappersflak singlar ner på det vita golvet och förvandlar scenen till en grafisk, tolkningsbar bild av död och återuppståndelse. Ur en jättelik hög med aska på ett bord drar dansarna fram två nakna kroppar, en man och en kvinna. Musiken (av Dickson Dee) är ödesmättad med kaskader av ekande, elektroniska klangsjok. Mörkret härskar.

Den tibetanske koreografen Sang Jijia, skolad i Peking, Hongkong och hos William Forsythe, skapade för några år sedan "Not here / Not ever" för norska Carte Blanche; en komplex stilmix som blev något anonym. I det nya verket uppstår istället en närmast manisk rörelseenergi i en värld på glid – kanske efter en katastrof.

”Autodance” av Sharon Eyal med Emeilie Leriche och Janine Koertge.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 3

”As it were” i koreografi av Sang Jijia med Jesse Bechard, Pascal Marty, Jenna Fakhoury och Waldean Nelson.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 3

”Autodance” av Sharon Eyal med Göteborgsoperans danskompani.

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X