Annons
Recension

KentKent lyckas - igen

Under strecket
Publicerad

En finsk flaggvimpel sitter längst fram på Markus Mustonens trumset. Den semifinskättade Eskilstunagruppen är i Helsingfors för att inleda sin turné i stadens kulturhus. Tillbaka till samtiden är namnet på Kents senaste skiva och visst är det också ett samtida fenomen att stora artister tar ett steg tillbaka från arenorna för att i stället uppträda i mer hemtrevliga sammanhang. Efter att Kent på sin förra turné bjöd på en konsertupplevelse i jättetältformat har de denna gång valt att krympa avståndet till publiken. Kulttuuritalo har känslan av en gymnasieaula och nog känns det som att förflyttas tillbaka till 90-talet; tillbaka till tiden innan Kent blivit Sveriges största rockband och fått en hel sportarena att klä sig enligt påbjuden dresscode på självaste nationaldagen.

Men Kent är ju inte bara Sveriges främsta rockklenoder och en institution som efter tolv års musikherravälde borde belönas med en egen monter på Nationalmuseum; de är också Sveriges mesta stadiumband med en neosvulstig ljudbild som är skräddarsydd för att framföras i storformat. Så går det egentligen att packa ner allting i en mindre låda? Kommer de breda lager-på-lager-sydda gitarrmattorna verkligen att få plats? Alla frågetecken visar sig dock vara obefogade. Givetvis lyckas Sveriges Depeche Mode att omformulera sig själva till en mindre omfattning och uppvakta den exalterade publiken så att lokalen nästan spricker.

Annons
Annons
Annons