Kedjornas egna varor tar över handeln

Handeln har stärkt sin position genom att producera egna varor de senaste åren. Samtidigt är kampen om en plats på hyllan stentuff och bland leverantörer lurar ständigt en rädsla att åka ur sortimentet i butiken.

Publicerad
”Expansionen av egna märkesvaror de sista tio åren har gett handeln en mycket starkare position. Nu säljer till och med Arla direkt till Ica” säger Christian Jörgensen, forskare vid Agrifood Economics Centre, Lund Universitet.

”Expansionen av egna märkesvaror de sista tio åren har gett handeln en mycket starkare position. Nu säljer till och med Arla direkt till Ica” säger Christian Jörgensen, forskare vid Agrifood Economics Centre, Lund Universitet.

Foto: Ica/pressbild
Izabelle Nordfjell/TT
Foto: Izabelle Nordfjell/TT
Grafik: Kalle Källström
Foto: Grafik: Kalle Källström
Grafik: Kalle Källström
Foto: Grafik: Kalle Källström
Annons

På butikshyllan konkurrerar butikens egna varor med externa leverantörers varor. De tre spelarna Coop, Ica och Axfood har sedan länge både egna lågprisvaror och ekologiska varor med egen etikett. De egna varorna, som på branschspråk benämns EMV (egna märkesvaror) har ökat i både antal och andel av försäljningen.

Enligt undersökningsföretaget Nielsen uppgick andelen EMV i fjol till nära 23 procent av försäljningen, mätt i värde, och stod för drygt 60 procent av värdetillväxten under 2014. Ett skäl till att EMV är intressant för handeln är just att marginalerna oftast är högre på dessa varor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons