Annons
X
Annons
X

Expert: Ändra tankar – inte diet – för att bli smalare

Premium

KBT-råd: En missuppfattning om viktminskning är att du måste fokusera mest på vad du äter för att lyckas. Enligt KBT-psykologen Judith Beck är en minst lika viktig faktor för förändring hur du tänker. För att kunna förändra ditt sätt att äta på ett konsekvent sätt – så att du kan hålla en lägre vikt – måste du lära dig att tänka annorlunda.

”För att göra långvariga förändringar i sitt ätbeteende måste man ändra sitt sätt att tänka”, menar Judith Beck, terapeut och KBT-grundarens dotter.
”För att göra långvariga förändringar i sitt ätbeteende måste man ändra sitt sätt att tänka”, menar Judith Beck, terapeut och KBT-grundarens dotter. Foto: Malin Hoelstad och Staffan Löwstedt

Det var när hon arbetade med deprimerade patienter, som inte sällan var överviktiga, som KBT-psykologen Judith Beck fick idén att skapa ett speciellt program för viktminskning som bygger på kognitiv beteendeterapi. Precis som hennes deprimerade patienter hade de överviktiga ofta negativa ”saboterande” tankar som gjorde att de aldrig lyckades gå ner i vikt och få vågen att stanna där. För att klara av att gå ned i vikt och hålla den nya vikten krävs inte bara sundare matval och mer motion utan också ett nytt sätt att tänka, menar hon.

”För att göra långvariga förändringar i sitt ätbeteende måste man ändra sitt sätt att tänka”, menar Judith Beck, terapeut och KBT-grundarens dotter.

Foto: Malin Hoelstad och Staffan Löwstedt Bild 1 av 9
Foto: Jurek Holzer Bild 2 av 9
Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 9
Foto: Jurek Holzer Bild 4 av 9
Foto: I Bild 5 av 9
Foto: Linda Forsell Bild 6 av 9
Foto: Karin Grip Bild 7 av 9
Foto: AP Bild 8 av 9
Foto: Yvonne Åsell Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X