Annons
X
Annons
X

Kaxig femåring på väg att få rätt

Idag är det fem år sedan Spotify öppnade för allmänheten. Då var Sverige och den svenska marknaden ett dödligt gift för skivbolagen, enligt Jonathan Forster, Nordenchef på Spotify. Nu menar han att det är här branschens framtid finns.

Spotify.
Spotify.

SPOTIFY JUBILERAR

Numera är Jonathan Forster ansvarig för Spotify i Norden, men han har varit med på en stor del av resan från liten startup med stora visioner till dagens företag med fler än 1000 anställda och närvaro på 32 marknader världen över. Han konstaterar att det hänt mycket under de fem år som gått, inte bara på Spotify utan i teknikvärlden i stort.

De smarta mobiltelefonerna har gjort sitt intåg, sociala nätverk som Facebook har gått från en nischföreteelse till de breda massorna och internet har fått en helt annan roll i våra liv.

– Om du pratar med tonåringar här idag och frågar dem om de laddar ner musik illegalt så förstår de knappt vad du pratar om. Du hade lika gärna kunnat fråga dem om de tagit ut tillräckligt med kontanter för att klara helgen, säger Jonathan Forster.

Annons
X

– Men visst, folk laddar fort- farande ner illegalt –det finns en anledning till att så många här på kontoret redan har sett det sista avsnittet av ”Breaking bad”. Men jag tror att jag kan gå så långt som att säga att vi visat att vi har en trovärdig lösning på problemet för musikindustrin.

Den svenska marknaden har vänt uppåt efter flera år av kräftgång och det är den digitala försäljningen som står för den största uppgången. Idag står streamingtjänster som Spotify för drygt 70 procent av hela den svenska marknaden för inspelad musik, enligt siffror från branschorganisationen IFPI.

Enligt Jonathan Forsters sätt att se på branschen har Sverige gått från att vara musikbranschens stundande undergång förkroppsligad till att bli det bästa exemplet på hur dess framtid kan komma att se ut.

När han började på Spotify var tjänsten fortfarande under utveckling. Företaget var inte mycket mer än tiotalet utvecklare och de båda grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon.

Jonathan Forster hade flyttat till Sverige tillsammans med sin svenska flickvän i samband med att Valueclick, där han jobbade, köpte svenska Pricerunner. På en fest träffade han Daniel Ek som berättade om sina planer och snart blev Jonathan Forster företagets globala försäljningschef.

– När jag började på Spotify och insåg att vi egentligen inte ens hade pratat med något av de stora skivbolagen så kände jag att det här skulle bli svårt.

Daniel Ek och Spotify åkte runt och försökte övertyga skivbolagen att de borde göra sina musikkataloger tillgängliga för alla via en annonsfinansierad streamingtjänst.

– De var väldigt artiga, men fullständigt förbluffade över vad vi ville göra. I deras ögon var vi bara ett gäng svenskar som ville ta deras musik och ge bort den gratis. Vi var inte annorlunda än gänget bakom Pirate Bay för dem, säger Forster.

– Visst, man kan säga att vi har haft tur med tajmningen, men samtidigt så tog det två år att få till de första licensavtalen och ytter- ligare två år av förhandlingar innan vi kunde lansera i USA. Jag tror inte att det är särskilt många företag som skulle sitta och hålla på sin produkt så länge utan att släppa en urvattnad version bara för att få ut något på marknaden.


Spellista med de mest spelade låtarna på Spotify sedan starten.

Annons
Annons
X

Spotify.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X