Annons

Kattkaféer är så oerhört 2017 i tiomiljonersstaden

Från varuhus och botoxkliniker till enkla matställen och gatuförsäljare. I shoppingdistriktet Myeong-dong finns allt.
Från varuhus och botoxkliniker till enkla matställen och gatuförsäljare. I shoppingdistriktet Myeong-dong finns allt. Foto: Sean Pavone/Alamy

Från k-pop och shoppinghets till konstnärskvarter och munkar med Michelinstjärna. Metropolen Seoul visar ständigt nya sidor.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 10

I klädmärket Stylenandas varhus finns allt som koreanska tonåringar anser coolt. Som badkar fyllda med rosenblad.

Foto: Francis XavierBild 2 av 10

På K-Star Road hyllas landets popstjärnor med statyer.

Foto: Matthew Ashmore/AlamyBild 3 av 10

I Hannam-dong finns många oväntade initiativ. Här vinylbiblioteket Music Library som är fullt av rariterer.

Foto: Francis XavierBild 4 av 10

Stadsdelen Seongsu-dong brukar kallas Seouls svar på Brooklyn. Här har nedgångna verkstäder gjorts om till kaféer, krogar och butiker.

Foto: Francis XavierBild 5 av 10

Tempelrestaurangen Balwoo Gongyang har belönats med en Michelinstjärna för sina rätter som härstammar från 600-talet.

Bild 6 av 10

Högt belägna Bukchon Hanok är det sista området i Seoul som fått behålla sina traditionella sten- och trähus.

Foto: AlamyBild 7 av 10

Många sydkoreaner klär upp sig i traditionella kläder inför ett besök i historiska området Bukchon Hanok.

Foto: Rodolfo Contreras/AlamyBild 8 av 10

Dong-daemun Design Plaza.

Foto: Nattee Chalermtiragool/AlamyBild 9 av 10

Ryse är ett av många koreanska hotell som satsar på konst. Foto, installationer och målningar är en del av inredningen.

Foto: Isaac MaiselmanBild 10 av 10

Kattkaféer är så oerhört 2017. I Seoul har de för länge sedan gått vidare och öppnat kaféer för surikater och ugglor. Jag ser dem under en språngmarsch genom högintensiva shoppingdistriktet Myeong-dong. Här finns absolut allt, om du kan hitta det. Precis som i Tokyo är gatuadresser bara en vag vägvisare och min guide, Seoulfödda Ji-young, har definitivt gått vilse i myllret av gågator där det aldrig kan bli för många sneakers-varuhus eller botoxkliniker.

– Koreas huvudexport är unga pojkar, säger hon i förbigående när vi passerar en gigantisk reklamtavla för ett k-popband med fem aknefria tonårspojkar.

Annons
Annons
Annons