Annons

TårtljusKatrin Sundberg vet hur en komisk slipsten ska dras

Reuben Sallmander som Tom och Katrin Sundberg som Ernestine i ”Tårtljus”.
Reuben Sallmander som Tom och Katrin Sundberg som Ernestine i ”Tårtljus”. Foto: Göran Wallgren

I komedin ”Tårtljus” bakar Ernestine vart år en storstilad tårta med alltfler ljus på. Men vad är meningen med alltihop – mer än kolesterol och barnbarn?

Under strecket
Publicerad

Hur sammanfattar man ett liv? Frågan är särskilt adekvat om man vill nå en kärna och en vardag bortom högtidliga minnesrunor eller gamla fotoalbum. Detroit-dramatikern Noah Haidle gör det genom att följa en kvinnas vuxna liv via hennes födelsedagar, och det rituella tårtbaket. Han spänner bågen över mer än 80 år, och skildrar hennes relation med män, exmän, barn och deras familjer samt deras barnbarn. Det är som ett kalejdoskop. Vid var födelsedag är det som om tiden skakat något på förutsättningarna, och delvis nya former visar sig.

Noah Haidles pjäs "Tårtljus" fick premiär våren 2020 och var tänkt att just nu spelas på Broadway. Så blev det inte, av förklarliga skäl. Istället ges den nu på Playhouse Teater i Stockholm. Stycket handlar om Ernestine, från hennes 17-årsdag till slutet av hennes långa liv. Den namnkunniga ensemblen på sex personer byter roller: man skiljer sig, någon tar livet av sig, andra gifter sig och nya barn kommer till. Ernestine fortsätter att baka sin tårta som om hon bygger ett Babels torn, som en civilisatorisk grundbult. Världen må rasa, generationer efterträda varandra men kakan står där vart år.

Annons
Annons
Annons