Annons
X
Annons
X

Katie Meluas stjärna stiger

Det tog bara några månader efter det att debutskivan släppts, sedan var Katie Melua en av Europas bäst säljande artister. Varför vet hon inte, åtminstone vill hon inte fundera för mycket på det. Imorgon spelar hon i Stockholm.

[object Object]
Katie Melua försöker se sin karriär som ett jobb vilket även inbegriper den enligt henne mindre roliga reklamdelen. Foto: SIMON FOWLER

Katie Melua har just kommit tillbaka från en turné i Sydafrika, med konserter ibland annat ­Johannesburg och Kapstaden. Men hon pratar hellre om att hon dök med hajar där, dök en gång till i en tank med rockor och ­sedan hoppade fallskärm. Intresset för adrenalinkickar är något som hon återkommit till i många intervjuer och när hon pratar om Sverige är det framför allt en sak hon ser fram emot: Liseberg.

–Det ska bli spännande att komma till Göteborg. Jag har hört att det finns ett fantastiskt nöjesfält där. Någon berättade att de har världens äldsta berg-och-dalbana, sedan sa någon att det inte stämde. Vet du hur det är?

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Jag förklarar att det inte finns någon gammal bergbana kvar, men att det åtminstone finns en ny i trä. Hon minns också en konsert på numera nedlagda Hotell Lydmar, första gången hon ­besökte Stockholm

    Annons
    X

    –Jag kommer ihåg att jag spelade på ett litet hotell, i lobbyn, på en jätteliten scen och att publiken var helt briljant.

    Småspelningar är annars något ovanligt för Melua. Karriären har helt enkelt gått för bra, explosionsartat bra, ända sedan hon släppte sin debutskiva för fem år sedan.

    Det var 2003 som Katie Melua upptäcktes av Mike Batt, dittills mest känd som låtskrivare till barnprogrammet The Wombles, när hon gjorde en showcasespelning på Brit school of performing arts. Melua blev den första artisten på Batts bolag Dramatico och redan hösten samma år släpptes Call off the search, som blev en större succé än någon hade kunnat drömma om. Efter några månader hade den sålt över en miljon exemplar i Storbritannien.

    –Det var en chock. Jag gick bara omkring och var nervös för att det skulle ta slut. Men nu tänker jag inte på hur mycket jag sålt, det skulle bara göra en helt sjuk i huvudet. Och jag försöker se det som ett jobb, jag menar, det är ju ett jobb och en massa av det är promotion, fototillfällen och sånt som jag inte alls gillar särskilt mycket.

    Katie Melua har jämförts med Jamie Cullum och Norah Jones, både för sin snälla framtoning och för sin lätt retrojazziga ­musik. I Meluas fall med bluestouch, men egentligen är det kanske mer rättvisande att prata om orkestrerad pop. Jag frågar vad det är som gör att det här receptet säljer så bra.

    –Jag har faktiskt inte funderat på det.

    Ärligt talat?

    –Jag försöker i alla fall att inte göra det, för då börjar jag få tankar som jag helst inte vill ha. Har jag bara haft tur? Är det marknadsföringen eller är det bara för att jag är en ung tjej? Jag hoppas naturligtvis att det handlar om att jag sjunger låtar som folk känner något för, men ska jag vara ärlig så vet jag ju att det handlar om fler saker än så, det finns inte bara en förklaring.

    Efter debuten tonades det jazziga anslaget ner och musiken drog mer åt singer/songwriterpop. I takt med det tappade de flesta ­kritiker det intresse de inledningsvis visat. Men publiken svek inte. Visserligen sålde varken Piece by piece ­eller Pictures riktigt lika bra som debuten, men det handlade fortfarande om flera miljoner ­album.

    –Jag ville vidga mig, så jag slängde in lite rockigare och poppigare grejer. Men det var inte riktigt fokuserat och det blev väl sådär. Jag känner fortfarande ­behovet av att förändra mig, av nya utmaningar, men jag har inte börjat tänka på nästa album än. Däremot har jag tagit med en ­Janis Joplin-låt, Cosmic blues, på mina konserter. Det är en utmaning för mig, stämbanden blir helt jävla förstörda.

    Annons
    Annons
    X

    Katie Melua försöker se sin karriär som ett jobb vilket även inbegriper den enligt henne mindre roliga reklamdelen.

    Foto: SIMON FOWLER Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X