X
Annons
X

Katarina Karnéus får SvD:s Operapris för ”Norma”

Rösten ska vara själens spegel. Det menar Katarina Karnéus som tilldelas Svenska Dagbladets Operapris 2018 för den svårbemästrade titelrollen i Vincenzo Bellinis "Norma" på Göteborgsoperan. En enastående prestation som även lyfter fram sångerskans djupa kunskap i belcanto.

Katarina Karnéus som tilldelas Svenska Dagbladets Operapris 2018 .
Katarina Karnéus som tilldelas Svenska Dagbladets Operapris 2018 . Foto: Lars Pehrson

I år är det 40 år sedan Svenska Dagbladets operapris gick till en mezzosopran, och det är lite ironiskt att det sker just när pristagaren har gjort en roll som traditionellt sjungs av sopraner. Men Katarina Karnéus gestaltningskonst har stor bredd. På Göteborgsoperan har hon under senare år gjort en rad komplexa och ovanliga roller, som den namnlösa kvinnan i Arnold Schönbergs "Erwartung", drottning Gertrude i Ambroise Thomas "Hamlet", en vällustigt elak svärmor i Hans Gefors nyskrivna "Notorious" samt senast modersmonstret Klytaimnestra i Richard Strauss "Elektra".

Katarina Karnéus som tilldelas Svenska Dagbladets Operapris 2018 .

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 5

”Jag tycker mer om att ta ställning till sådant som kommer i min väg – vill jag göra det här? Fast just Norma var faktiskt min egen idé”, säger SvD:s Operapristagare.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 5

Axel Morin Wegbrant och Miranda Lindbäck Borgelid som Normas barn, Katarina Karnéus som Norma och Ida Falk Winland som Adalgisa på Göteborgsoperan.

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 5

Katarina Karnéus i ”Norma” på Göteborgsoperan.

Foto: Mats Bäcker Bild 4 av 5

”Katarina Karnéus sjunger med intellektet, kroppen och hjärtat”, lyder juryns motivering.

Foto: Lars Pehrson Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X