Katalanska lejonet – nu med elkontakt

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu. Foto: Anders Wiklund/TT

Cupra Leon är egentligen en lite eldigare version av spanska Seat, som i sin tur döljer en präktig tysk Volkswagen. Och precis som kusinen från Wolfsburg går det nu att få även det katalanska lejonet med sladd. Till bra pris.

Under strecket
Publicerad
35-profilsdäck på 19-tumsfälgar hör inte riktigt hemma på en miljöbil. De ökar rullmotståndet och bullernivån.

35-profilsdäck på 19-tumsfälgar hör inte riktigt hemma på en miljöbil. De ökar rullmotståndet och bullernivån.

Foto: Anders Wiklund/TT
Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.

Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.

Foto: Anders Wiklund/TT
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.

Foto: Anders Wiklund/TT
Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.

Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.

Foto: Anders Wiklund/TT
Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Det är nu drygt 70 år sedan Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Seat) bildades i spanska Martorell. Efter att i många år ha byggt bilar baserade på Fiat-modeller hamnade företaget 1986 i tysk ägo, och sedan dess har lejonparten av Seats försäljning baserats på plattformar och drivlinor från VW.
Volkswagen var ju först ut med en modulerbar plattform (MQB), som kunde ändras på både längden och bredden, och man skulle kunna säga att spanska Leon storleksmässigt är något av en korsning mellan VW Golf och VW Passat. Något större än den förstnämnda och något mindre än den sistnämnda. Även tekniken under skalet är i stort sett densamma som i VW:s laddhybrider. Det gäller både Cupra Leon och Seat Leon.

Förr var Cupra en tilläggsbeteckning på Seats lite sportigare modeller – numera är det eget varumärke.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons