Annons
X
Annons
X

Så mycket drar din bil – i verkligheten

Flera stora biltillverkares modeller drar betydligt mer bränsle än vad som anges. Bland värstingarna finns Mercedes, Audi och Volvo, vars bilar drar upp till 56 procent mer än vad tillverkarna påstår. Skillnaden i bränsleförbrukning kostar bilister runt 5 000 kronor årligen.

Utsläppsskandalerna i bilindustrin
Foto: Pontus Lundahl/TT

När tankesmedjan Transport and Environment har gått igenom flera olika bilmärken ligger bilarna i snitt på en bränsleförbrukning som är 42 procent högre än den som anges för köparen. Värst är Mercedes som drar hela 54 procent mer bränsle än på pappret, med enskilda modeller ända uppe på 56 procent högre förbrukning än vad som anges i informationen från tillverkaren. Audi och Smart kommer strax efter med 49 procent högre bränsleförbrukning än angivet.

SvD har tidigare berättat om hur privatpersonen Kjell Larsson (som egentligen heter något annat) försökte få reklamera sin Mercedes C400 4Matic efter att han snabbt upptäckt att den drog 40 procent mer bränsle än vad tillverkaren påstår. Efter en del turer fram och tillbaka fick Kjell Larsson till slut beskedet att han får en ny bil. Om den nya bilen – som är en likadan – drar mindre återstår att se. Mercedes vill ha det till att frågan handlade om ett fel på just det exemplaret.

Kartläggningen från Transport and Environment pekar på något annat, vilket hypotetiskt skulle kunna innebära att många Mercedes-kunder har en bil som drar minst lika mycket som Kjell Larssons.

Annons
X

SvD frågar Mercedes om alla med en bil som drar så mycket nu kan få en ny bil. Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes, skriver i ett mejl: ”Det är inte aktuellt. Våra bilar är certifierade och följer gällande regler.”. Han menar också att rapporten inte gäller Mercedes senaste generation dieselbilar.

När biltillverkarna anger bränsleförbrukning utgår man från en uppmätt förbrukning i laboratorietester vars regler bestäms av EU. Därför kan förstås förbrukningen avvika något när bilen körs i vanlig trafik, vilket gör att säljaren inte är rättsligt bunden av de angivna värdena, enligt praxis från Allmänna reklamationsnämnden.

Frågan är hur stor skillnad som kan accepteras. Transport and Environment har kartlagt förbrukningen över tid och tillverkarna tycks komma längre och längre ifrån siffrorna i reklambladen. Det tycks bero på att biltillverkarna har blivit allt bättre på att optimera testerna, så att bilarna har en betydligt lägre förbrukning i den testmiljö som bilarnas körs i när de ska typgodkännas.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Kartläggningen ger därför anledning att betvivla om bilarna verkligen lever upp till kraven på minskade utsläpp som successivt skärps i EU. Koldioxidutsläpp beror på bränsleförbrukningen och EU har stegvis sänkt gränsen för hur mycket koldioxidbilar får släppa ut. Om man utgår från vad bilarna drar i verkligheten är det bara Toyota som lever upp till kraven, trots att alla bilar når målen för 2015 på pappret.

    Diagrammet visar skillnaderna mellan biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning och den verkliga bränsleförbrukningen. Foto: Transport and Environment.

    Förutom att konsumenter bidrar till betydligt högre utsläpp än förväntat kan förbrukningen vid verklig körning innebära betydligt högre kostnader än vad bilisten räknat med. Kostnadsökningen ligger enligt Transport and Environments uppskattning av en genomsnittlig europeisk förare på runt 5 000 kronor per år, jämfört med om bilen skulle dra så mycket som tillverkaren påstår.

    Av de märken som kartlagts är Fiat, Skoda, Opel och Renault de bilar som ligger närmast angiven bränsleförbrukning. De som ligger längst ifrån är förutom Mercedes, Audi, Smart och Volvo Cars.

    Tidigare år har bränsleförbrukningen legat betydligt närmare angivna siffror; 2001 skilde bara nio procent mellan verklig körning och test, och 2012 skilde 28 procent. För 2015 ligger den siffran på 42 procent högre bränsleförbrukning i trafik än i biltesterna.

    Annons
    Annons
    Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 2

    Diagrammet visar skillnaderna mellan biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning och den verkliga bränsleförbrukningen.

    Foto: Transport and Environment. Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X