X
Annons
X

Karriär: Att matcha

Företag kan göra mer för att förbättra matchning på arbetsmarknaden. En första pilotstudie visar att företags rekryteringar ofta har uppenbara brister - som dålig framförhållning och omoderna verktyg. Men det finns bot.

Trots arbetslöshet och en allt högre utbildningsnivå har matchning blivit modeord i Sverige – eller snarare missmatchning. I vanliga fall är det ofta arbetssökande som står i fokus när problemet ska lösas. En ny studie vänder i stället blicken mot företagen.

Det är Performance Potential i samarbete med Ratio som har samlat svar från 127 personer, de flesta personalchefer och vd:ar på svenska stora och medelstora företag. Frågorna rör vilka problem de stöter på vid rekryteringar. En första granskning av resultatet visar att ungefär lika många företag anser sig ha problem med att hitta, behålla eller utveckla medarbetare som det är företag som upplever sig inte ha problem. Samtidigt säger en betydande del av företagen att mer än 20 procent av nyrekryteringarna inte lever upp till förväntningarna.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X