X
Annons
X

Karosskräddaren Hooper höll aldrig igen

Hooper Empress II var extrem lyx för 30 år sedan. Nyligen såldes en av få existerande bilar ut på auktion. På köpet fick man en Carfaxrapport.

Bentley Turbo RL Empress II Coupe från Hooper. Bilden auktionerades ut av RM Sotheby's vid auktion i Arizona den 17–18 januari och gick för 1,2 miljoner kronor.
Bentley Turbo RL Empress II Coupe från Hooper. Bilden auktionerades ut av RM Sotheby's vid auktion i Arizona den 17–18 januari och gick för 1,2 miljoner kronor. Foto: Robin Adams/RM Sotheby's

Blicken är moloken och ryggen krökt. Hoopers Bentleybaserade tegelsten ger ett respektingivande men samtidigt en smula sorgset intryck. Och hur mycket Hooper den egentligen är kan man förstås diskutera – det egentliga Hooper & Co slog igen portarna på St. James’s Street redan 1958, strax efter det att Rolls-Royce meddelat att man skulle gå över från rambyggda bilar till självbärande karosser och därmed dra undan mattan för Hoopers existens som karosskräddare. Därmed satte man också punkt för i runda slängar 150 års verksamhet som karosskonstruktörer.

Bentley Turbo RL Empress II Coupe från Hooper. Bilden auktionerades ut av RM Sotheby's vid auktion i Arizona den 17–18 januari och gick för 1,2 miljoner kronor.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's Bild 1 av 6

Hoopers vagnar köptes av kungar och baroner.

Foto: FR Bild 2 av 6

Sluttande baklucka och skottglugg till bakruta skiljer Empress II från övriga Hoopervarianter.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's Bild 3 av 6

Under motorhuven i den utauktionerade Bentley Turbo RL Empress II Coupe.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's Bild 4 av 6

Instrumentpanelen känns igen från ”vanliga” Bentley Turbo.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's Bild 5 av 6

Varje bil med skälvaktning har förstås ett cocktailkabinett.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X