Recension

C W Gluck: Orfeus och EurydikeKarolina Blixt en idealisk Orfeus

Karolina Blixt som Orfeus och Viviann Holmberg som Eurydike.
Karolina Blixt som Orfeus och Viviann Holmberg som Eurydike. Foto: CONFIDENCEN
Under strecket
Publicerad
Annons

Orfeusmyten är på alla sätt knuten till operakonstens födelse i renässansens Italien, och Confidencens uppsättning av Glucks Orfeus och Eurydike kommer i kölvattnet av förra årets 400-årsjubileum. Och detta är en händelse som framför allt ger spelrum åt en mycket stor begåvning. Det är få kvinnor förunnat att äga både den mörka röstfärg och maskulina utstrålning som den store altkastraten Guadagnini, som inkarnerade C W Glucks Orfeus vid urpremiären 1762, kan tänkas ha haft – då kan man på Confidencen skatta sig lycklig att ha ställt en idealisk Orfeus på scenen i Karolina Blixt.

Helt väntat var nu inte detta, eftersom Blixt har visat sig bländande virtuos i barockrepertoaren, och gett prov på karaktärsfullt skådespeleri i debuten på Kungliga Operan som Tjajkovskijs Pauline. Som Orfeus är sångerskan helt avklädd, med allvaret och den mättat vackra altrösten som enda redskap, men hon visar sig inta scenen med samma imponerande pondus och elegans som i tidigare, helt väsensskilda roller.

Annons
Annons
Annons