Annons

Noseda & de la SalleKarnevalisk värme tänder gnista till motstånd

Gianandrea Noseda dirigerar Kungliga Filharmonikerna.
Gianandrea Noseda dirigerar Kungliga Filharmonikerna. Foto: Nadja Sjöström

Publik eller inte? 50 eller 500? Pandemin och de för Europa unika restriktionerna har fått golven att skaka på svenska konserthus och scener. SvD:s Sofia Nyblom uppmanar till generalpaus om publikbegränsningarna inte lättar.

Under strecket
Publicerad

På onsdagen gick Konserthuset ännu en gång igenom den exklusiva och symbolladdade ritualen med en influgen stjärndirigent, italienske Gianandrea Noseda, och ett franskt pianiststjärnskott, Lisa de la Salle, speglat av en publik motsvarande antalet medverkande på podiet. Ett civilt motstånd i musikalisk form, präglat av italienska vändningar och finess. Framför allt hos Mozart och Nino Rota.

Pianisten Lisa de la Salle hittar såväl lekfullheten och den majestätiska prakten i de kvillrande yttersatserna med sina punkterade rytmer, som den ömsinta lyriken i mellansatsen: den, vars huvudtema påminner om den inåtvända stillheten hos ”Eine kleine Nachtmusik”. Konserten ska enligt tonsättaren själv ha varit ”svettdrivande”, åtminstone om man ska tro breven till pappa Leopold där 25-årige Mozart beskriver sina framgångar i Wien.

Annons
Annons
Annons