RoomKärleken ger rymd i klaustrofobisk misär

Kärleken mellan mor och son (Brie Larson och Jacob Tremblay) är filmens stora behållning.
Kärleken mellan mor och son (Brie Larson och Jacob Tremblay) är filmens stora behållning. Foto: George Kraychyk/UIP/Universal

I ”Room” skildras ett slags Fritzl-fall. Men det som gör filmen intressant är att den struntar i förövarens motiv och istället koncentrerar sig på offren: en kvinna och hennes son. SvD:s Anna Hellsten fångas av ett besjälat bildspråk och makalöst skådespeleri.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
George Kraychyk/UIP/Universal
Foto: George Kraychyk/UIP/Universal
Annons

De börjar dyka upp årligen nu, Fritzl-fallen. Rättsfallen där män överfallit och låst in kvinnor, kringskurit deras frihet och identitet tills endast funktionen som våldsobjekt återstår: en varm kropp att våldta, misshandla och döda. Rättsväsende och medier ägnar mest tid åt förövaren. Åt de chockade grannar och kollegor som får kommentera hur ”normalt” allt verkade. Åt detaljerade fotoskisser över koder, slussar, fönsterlösa rum. Åt relativiserande försvarsadvokater som, i det färska fallet med den svenska så kallade bunkerläkaren, försöker förklara att under allt våld och hot gömdes bara en snubbe som längtade efter en flickvän.

Inte minst därför är ”Room” intressant, eftersom den struntar i förövarens motiv och istället koncentrerar sig på hans offer: en kvinna och hennes son som tillbringat flera år i ett förskansat trädgårdsskjul på en villatomt där det enda ljuset kommer från ett litet takfönster. Innan kvinnan kidnappades hette hon Joy. Nu är hon bara Ma, mamma, till Jack som föddes och har levt hela sitt liv instängd i det minimala hus som han kallar Room. Och Room, det är hela världen. Sakerna som de båda ser på sin lilla tv är ”bara tv” och finns, så vitt Jack kan förstå, endast där, från ekorrar till ”tv-personer”. Emma Donoghue, som skrev romanförlagan och manuset, lär ha skrivit Jack utifrån den yngste pojken Fritzl som var fyra år när han blev fri, och det är också pojkens perspektiv som styr filmen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons