Annons
Recension

BarnmorskanKärlek som undantagstillstånd

FRIZON Skildringen av kärleken mellan en tysk SS-officer och en finsk barnmorska består till lika delar av vällust och äckel. Katja Kettus hypnotiska prosa är omöjlig att värja sig emot, skriver Annina Rabe.

Uppdaterad
Publicerad
Katja Kettu, född 1978 och uppvuxen i Rovaniemi, är författare och animationsregissör. Hon bor och arbetar i London, Tallinn och Helsingfors.
Katja Kettu, född 1978 och uppvuxen i Rovaniemi, är författare och animationsregissör. Hon bor och arbetar i London, Tallinn och Helsingfors. Foto: FOTO: OFER AMIR

Så många av skillnaderna mellan Sverige och vårt grannland Finland går att förklara med krig. När jag reser till Finland blir jag ständigt påmind om hur synligt de där ärren från två världskrig alltjämt sitter – och hur relativt lätt vi i Sverige kom undan, även om vi naturligtvis inte är opåverkade vi heller. Jag tror att mycket av det finländska, ofta mer vildvuxna och i många fall även djärvare, litteraturklimatet kan hänföras till detta: att den där perioden av skräck, våld och total gränslöshet fortfarande bara ligger några generationer bort. Och det är knappast någon tillfällighet att flera av Finlands mest uppmärksammade samtida författare har behandlat krigstiden i sina böcker. Jag tänker givetvis på Sofi Oksanen, men kanske i ännu högre grad Katja Kettu som nu kommer på svenska med ”Barnmorskan”, en av de mest egensinniga romaner jag läst på länge.

Katja Kettu, född 1978 och uppvuxen i Rovaniemi, är författare och animationsregissör. Hon bor och arbetar i London, Tallinn och Helsingfors.

Foto: FOTO: OFER AMIR Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons