Karl Dunér, ”Öar”Karl Dunér skapar stillsam magi på Waldemarsudde

Karl Dunér, ”Ön”, 2020. Mekaniska dockor på podium, blandteknik.
Karl Dunér, ”Ön”, 2020. Mekaniska dockor på podium, blandteknik. Foto: Lars Engelhardt

Inte tyst men lågmäld. Beckettskt gåtfull och fullkomligt uppslukande. Sådan är konstnären och regissören Karl Dunérs första stora utställning. Joanna Persman fascineras av mekaniska dockor och huvuden som viskar fram sonetter.

Under strecket
Publicerad
Karl Dunér, ”Scen 10 Biblioteca e Basilika” och ”Scen 5 Eustach”, 2014–2018. Blandmaterial.

Karl Dunér, ”Scen 10 Biblioteca e Basilika” och ”Scen 5 Eustach”, 2014–2018. Blandmaterial.

Foto: Lars Engelhardt
Karl Dunér, ”Ön” (detalj), 2020. Mekaniska dockor på podium, blandteknik.

Karl Dunér, ”Ön” (detalj), 2020. Mekaniska dockor på podium, blandteknik.

Foto: Lars Engelhardt
Karl Dunér, ”Plåt 2, Bensalem”, 2018. Skulptur i järn.

Karl Dunér, ”Plåt 2, Bensalem”, 2018. Skulptur i järn.

Foto: Lars Engelhardt
Karl Dunér, ”Scen 7 Canterels trädgård” (detalj), 2018. Blandmaterial.

Karl Dunér, ”Scen 7 Canterels trädgård” (detalj), 2018. Blandmaterial.

Foto: Lars Engelhardt
Annons

Teater som konst och konst som teater. Form och text, ljud och rörelse i en självklar förening. Karl Dunér bryr sig inte om genrebeteckningar. Som kreatör ut i fingerspetsarna väljer han den gestaltning som hans idé kräver.

Samuel Becketts röst ekar ofta i Dunérs verk. Första gången han regisserade ”I väntan på Godot” var på Dramaten 1990. År 2011 kom hans andra version, den gången i Helsingborg där han var teaterchef. Regissörens tredje uppsättning av Becketts klassiker hade premiär på Dramaten i fjol. Och det var ganska exakt ett år sedan som Ensemble Lipparella framförde Becketts ordlösa koreografiska verk ”Quad” i den nedsläckta skulpturhallen på Liljevalchs. I regi av Karl Dunér förstås.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons