Annons

Karikatyrer skapar inte demokrati

Mediedrevet mot Azerbajdzjan under schlagerfestivalen väcker frågor om hur demokrati och mänskliga rättigheter på bästa sätt kan främjas. Med viss rätta kan intensiteten i kritiken ifrågasättas, skriver Svante Cornell, direktör för Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik.

Under strecket
Publicerad
En gatubild från Azerbajdzjans huvudstad Baku.
En gatubild från Azerbajdzjans huvudstad Baku. Foto: SERGEY PONOMAREV/AP

Schlagercirkusen har nu lämnat Azerbajdzjan, och lämnar efter sig baksmällan av en annan tävling: den om bilden av landet i det internationella samfundet. För Azerbajdzjans regering var Eurovision en höjdpunkt i ett långsiktigt byggande av en självbild som ett modernt, progressivt muslimskt land i Europas utkanter. För regeringens motståndare på hemmaplan och i utlandet var schlagern ett ypperligt tillfälle att dra uppmärksamhet till de många tillkortakommande rörande mänskliga rättigheter och demokrati som landet lider av. Båda sidor politiserade evenemanget, och i viss mån kan båda sägas ha lyckats.

En gatubild från Azerbajdzjans huvudstad Baku.

Foto: SERGEY PONOMAREV/AP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons