Annons
Recension

Kär och galen opera från händelsedigra 1780-talet

Foto: Markus Gårder

Omväxlande nytt och gammalt bjuder oförtröttliga Vadstena-akademien på: förra sommaren var det nyskrivet japanskt, i år italienskt 1700-tal. Under rubriken “Kär och galen” samsas två korta operor från samma decennium, det händelsedigra 1780-talet.

Publicerad

Drottningholmsteaterns tidigare konstnärlige chef Mark Tatlow är musikalisk ledare, och föreställningen hör ihop med hans ambitiösa forskningsprojekt Performing premodernity.

Det innebär inte att denna dubbelproduktion enbart har akademiskt intresse, tvärtom. Det har blivit en mycket njutbar föreställning. Men trots att de bägge verken har delvis samma tema är det är en rätt udda kombination. Den inleds med “Nina” eller “Den av kärlek svagsinta” av Giovanni Paisiello, skriven revolutionssommaren 1789, ett par år efter hans version av “Barberaren i Sevilla”. “Nina” hör till den svårspelade genren dramatisk opera med lyckligt slut. Nina blir vansinning av kärlek när hon tror att hennes älskade är död. Så småningom gör han dock överraskande entré och det hela slutar i dur. Ninas först motvillige far välsignar förbindelsen.

Annons
Annons
Annons