X
Annons
X
Recension

Snabba Cash Käpprätt åt helvete - på rätt sätt

Redan har besvikna mumlanden hörts: vart tog den magnifika orgiescenen vägen? Varför fick vi inte se mer av det dekadenta Stureplan? Och syrran, då, vad hände med henne? Manusförfattaren Maria Karlsson har lika modigt som skickligt omstöpt Jens Lapidus Stockholm noir-roman till en tät film. Det går käpprätt åt helvete utan omvägar. Att händelser, språkbruk och fördjupningar som var viktiga för det litterära berättandet strukits är enbart av godo.

Några minuter in i Snabba cash står det också klart att regissören Daniél Espinosa skapat ännu en film som är stämnings- snarare är storydriven. Vad som faktiskt sker, varför och hur de olika händelserna hänger samman, är inte det primära. Precis som i debuten, den skönt sommarslöa Babylonsjukan, är det i stället känslan som är i centrum. Slackers har här ersatts av giriga människor som gör vad som helst för stora pengar och som virar in sig i härvor av lögner som snart är omöjliga att frigöra sig från. Varje sprattel gör trasslet tätare.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X