Annons
X
Annons
X
Sverige
Krönika

Kapning slagträ i Gripen-debatt

Det var inte vilken måndagsmorgon som helst. Med ett ryck vaknade schweizarna upp till den absurda nyheten att en pilot kapat sitt eget plan och nu landat i Genève för att söka politisk asyl. Är det möjligt? Ja, och mer besynnerligt blev det.

Klockan var 6.02 i måndags när planet från Ethiopian Airlines med 202 passagerare ombord landade på Genèves flygplats. Kapat. Fullt med skräckslagna italienare, fransmän och amerikaner. Kontrollerat av en 31-årig etiopier som befarades vara galen och beväpnad. En yrvaken poliskår mobiliserades, och stadens säkerhetsminister kallades in från skidbacken och sportlovsfriden. Man stod inför en nödsituation: Ett flygplan kunde sprängas i luften och över 200 människor tas som gisslan.

Men så kröp den säregna sanningen fram. Planet på väg från Addis Abeba till Rom, hade kapats av andrepiloten. Han hade passat på när piloten gick på toaletten för att kissa. Blixtsnabbt hade han låst cockpit och tagit över spakarna. Sedan styrde han mot Schweiz, samtidigt som han knappade in koden ”jag har kapat planet” på transpondern. Han meddelade kontrolltornet i Genève att han tänkte landa samt söka politisk asyl. Väl på marken fick passagerarna lämna planet, medan andrepiloten själv firade ner sig med ett rep från cockpit samt rusade fram till poliserna med orden ”jag är kaparen”. Häpnadsväckande.

Annons
X

Dramat fick ett oblodigt slut, men historien är full av besynnerligheter. Visserligen är läget i Etiopien miserabelt, men att kapa ett flygplan är ingen bra start på en asylansökan. Andrepiloten måste med sitt jobb ha haft andra möjligheter att lämna landet. Som att ta tåget från Rom till Genève i stället för att riskera 20 års fängelse för en flygkapning. Och varför fira ner sig med rep från cockpit i stället för att öppna dörren?

Man vill inte gärna tro att asyldörrarna slutits så tätt att man måste kapa ett flygplan för att komma in i Fästning Europa. Inte ens i Schweiz, där schweizarna för en vecka sedan röstade för begränsad invandring och flyktingmottagning. Den etiopiske andrepiloten måste helt enkelt ha varit så desperat att han inte såg någon annan utväg.

Utöver dessa märkligheter är det schweiziska flygvapnet en gåta. Det kapade planet följdes av italienska och franska stridsflygplan, men när man kom till schweiziskt luftrum var det ingen som svarade. Skälet: flygvapnet griper bara in under kontorstid, 8.00–12.00 samt 13.30–17.00. När det kapade planet kom vid sextiden var ingen vaken. Vad hade man gjort om kaparen velat flyga till Zürich i stället för gränsstaden Genève?

Detta kopplar absurt nog flygkapningen till Gripen. Vissa hävdar nu att om Schweiz köper Gripen kan man organisera om flygvapnet så att det fungerar bättre – även i nödlägen. Så nu blir kaparen ett kort i folkomröstningskampanjen. Och så förvandlade kapningen en grå måndagsmorgon till rena politiska fyrverkeriet.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X