Kaotisk politik ger avtryck i konsten

Ai Weiweis ”White house” är Vita huset byggd enligt konstruktion för husbyggen under Qing Dynastin.
Ai Weiweis ”White house” är Vita huset byggd enligt konstruktion för husbyggen under Qing Dynastin. Foto: Art Basel

En värld som skakas av oro och kriser ger avtryck i konsten. På Art Basel visas konstvärldens svar på globala orosmoment i såväl enskilda konstverk som i större temasektioner.

Under strecket
Publicerad
Olafur Eliassons ”Green light project”

Olafur Eliassons ”Green light project”

Foto: Sandro E.E. Zanxinger
Chiharu Shiotas ”Accumulation: Searching for destination”

Chiharu Shiotas ”Accumulation: Searching for destination”

Foto: Art Basel
Robin Watkins/Arko Art
Foto: Robin Watkins/Arko Art
Annons

När Art Basels mässdirektör Marc Spiegel hälsade pressen välkommen, konstaterade han att årets mässa äger rum i ett betydligt mer föränderligt världsläge än 2015. Han nämnde stundande folkomröstningar, massinvandring och ekonomisk osäkerhet, och fastslog att tider av global oro ofta resulterar i mer intressant konst med starkare uttryck och påtagliga politiska undertoner.

Och visst valde många gallerier och sektioner på Art Basel att visa konst med politiska budskap. Bland dem danska Nicolai Wallner, som presenterade verk från konstnären E.B Itsos projekt ”Shedding series” (2015). Den italienska ön Lampedusas stränder är en av de första platser flyktingar från norra Afrika strandar vid när de flytt över Medelhavet. Många av de anländande lämnar blöta plagg kvar på stranden. Itso tog sig till Lampedusa för att samla ihop kvarlämnade kläder, doppa dem i Klein-blå färg och trycka dem på papper. Verken har ramats in med vrakved från Lampedusas stränder. På torsdagskvällen hade två diptyker sålts för ca 10 000 euro styck, pengar som går till välgörenhetsarbete på Lampedusa.

Annons
Annons
Annons