X
Annons
X
Recension

Linnea Rygaard , Retox Känns som att vara med i Star wars

Det räcker med ett ögonkast in genom gallerifönstret och blicken dras in i en hisnande perspektivmålning i stort format. Sophie Allgårdh får Star wars-känslor och ser ett rymdskepp på väg att docka in.

Linnea Rygaard, ”Retox”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery. Foto: Jean Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery

Med sina stora kvadratiska dukar håller Linnea Rygaard (född 1990) betraktaren i ett fast grepp. Ett steg in i målningen ”Distance Control” och jag förlorar fotfästet, far rakt genom en balkkonstruktion i genomskärning och ut i ingenstans. Flyktpunkten i den överväldigande och symmetriskt uppbyggda kompositionen utgörs av ett svart öppning – ett fönster ut mot evigheten.

Rymden är ett tema som på olika sätt utforskas i konsten. Om Lucio Fontana i slutet av 1950-talet öppnade för nya dimensioner genom kliniska snitt i sina dukar är Linnea Rygaard besatt av arkitekturens formfasta element och renässansens rigida perspektivlagar. I "Distance Control" gestaltar hon ett rum där balkprofilerna för tankarna till de kantiga gångarna i Star wars-filmerna. Jag får känslan av ett rymdskepp på väg att docka in.

Linnea Rygaard, ”Retox”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.

Foto: Jean Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery Bild 1 av 4

Linnea Rygaard, ”Distance Control”, 2017, olja och akryl på duk

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 2 av 4

Linnea Rygaard , ”Heelwork”, 2017, olja och akryl på duk

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 3 av 4

Linnea Rygaard, ”Sitting in a Group, Handlers Out of Sight”, 2017, olja och akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X