Linnea Rygaard , RetoxKänns som att vara med i Star wars

Linnea Rygaard, ”Retox”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.
Linnea Rygaard, ”Retox”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery. Foto: Jean Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery

Det räcker med ett ögonkast in genom gallerifönstret och blicken dras in i en hisnande perspektivmålning i stort format. Sophie Allgårdh får Star wars-känslor och ser ett rymdskepp på väg att docka in.

Under strecket
Publicerad
Linnea Rygaard, ”Distance Control”, 2017, olja och akryl på duk

Linnea Rygaard, ”Distance Control”, 2017, olja och akryl på duk

Foto: Cecilia Hillström Gallery
Linnea Rygaard , ”Heelwork”, 2017, olja och akryl på duk

Linnea Rygaard , ”Heelwork”, 2017, olja och akryl på duk

Foto: Cecilia Hillström Gallery
Linnea Rygaard, ”Sitting in a Group, Handlers Out of Sight”, 2017, olja och akryl på duk.

Linnea Rygaard, ”Sitting in a Group, Handlers Out of Sight”, 2017, olja och akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery
Annons

Med sina stora kvadratiska dukar håller Linnea Rygaard (född 1990) betraktaren i ett fast grepp. Ett steg in i målningen ”Distance Control” och jag förlorar fotfästet, far rakt genom en balkkonstruktion i genomskärning och ut i ingenstans. Flyktpunkten i den överväldigande och symmetriskt uppbyggda kompositionen utgörs av ett svart öppning – ett fönster ut mot evigheten.

Rymden är ett tema som på olika sätt utforskas i konsten. Om Lucio Fontana i slutet av 1950-talet öppnade för nya dimensioner genom kliniska snitt i sina dukar är Linnea Rygaard besatt av arkitekturens formfasta element och renässansens rigida perspektivlagar. I ”Distance Control” gestaltar hon ett rum där balkprofilerna för tankarna till de kantiga gångarna i Star wars-filmerna. Jag får känslan av ett rymdskepp på väg att docka in.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons