Annons
X
Annons
X

Kamprad medger stiftelse utomlands

Ingvar Kamprad kontrollerar maktbolaget Inter Ikea via en dold mångmiljardstiftelse i Liechtenstein, enligt SVT:s Uppdrag Granskning. I mejl till TT medger Kamprad att stiftelsen finns och kommenterar den avancerade skatteplanering som Ikea verkar satt i system. Ikeas Sverige-vd, Peter Agnefjäll, uppger att möbeljätten betalat 6 miljarder kronor i skatt i Sverige de senaste tio åren och att det är ”banne mig inga småsummor”.

Av TT
Ett Ikea-varuhus.
Ett Ikea-varuhus. Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX

Enligt Uppdrag Granskning skapade Kamprad våren 1989 stiftelsen Interogo i Liechtenstein, som leds från advokatfirman Marxer & Partner.

I ett mejl TT fått av Ikea medger Ingvar Kamprad att Interogo Foundation i Liechtenstein existerar. Stiftelsen är ägare till Inter Ikea Holding SA, som i sin tur äger marktbolaget Inter Ikea, skriver Kamprad.

”Interogo Foundations är en företagsstiftelse vars enda syfte är att investera i expansion av företagsaffärer och säkra långsiktig överlevnad. Med andra ord, tillgångar hos Interogo Foundation hålls som finansiell säkerhet att enbart användas om Inter-Ikea får finansiella svårigheter. Tillgångar kan också användas för att stödja individuella Ikeahandlare som har finansiella svårigheter och för filantropiska syften”, skriver Kamprad.

Annons
X

”Interogo Foundation kontrolleras av min familj och förvaltas av en styrelse som endast består av externa ledamöter”, fortsätter han.

I Uppdrag Granskning beskrivs en mycket avancerad skatteplanering där Ikea flyttar pengar mellan bolag i en lång rad länder. I mejlet till TT skriver Ingvar Kamprad att Inter Ikea och Ikea Group självklart betalar skatt enligt gällande lagar och regler.

”Men, vi har alltid betraktat skatter som en kostnad, jämställd med andra kostnader för att bedriva affärsverksamhet. En optimerad skattestruktur ger oss möjlighet till flexibilitet i att använda tillgångar, som redan har beskattats på en marknad, på nya marknader för ytterligare utveckling av affärer utan den ytterligare bördan av dubbel taxering”, skriver Kamprad.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Peter Agnefjäll, Ikeas Sverige-vd, känner inte igen den bild av Ikea programmet ger. Ikea är öppet, har ingenting att dölja och svarar på ”tiotusentals frågor” årligen från journalister, säger Agnefjäll.

    Han tycker heller inte att några nyheter av värde kommer fram i programmet. I fråga om Interogo säger Agnefjäll att det är väl känt att Inter Ikea ägs av en stiftelse.

    Men kände du till vad den heter?

    – Nej, jag kände inte till exakt vad den där stiftelsen heter men jag tycker å andra sidan inte att det är någon stor nyhet heller.

    Du visste att det finns 100 miljarder i den?

    – Att Inter Ikea är ett företag som genererar vinster tror jag är något de flesta känner till men exakt hur mycket vinster de har där kan jag inte kommentera eller svara på – det är ju en fråga för Inter Ikea och dess ledning, svarar Agnefjäll.

    På torsdagen, efter att programmet sänds, öppnar Ikea en chatt på sin hemsida. Den bild som förmedlas av Ikea ”känns obekväm”, tycker Agnefjäll.

    – Vi är inte hemlighetsfulla, har ingenting att dölja eller skämmas för.

    Men du kände ju inte ens till namnet på Interogo Foundation?

    – Nej, men att göra en timmes program om ett namn tycker jag inte är någon stor nyhet.

    I fråga om Ikeas skatteplanering säger Agnefjäll:

    – Ikea betalar alla skatter enligt de regler som finns i respektive land.

    Han påpekar att bara i Sverige har Ikea betalat cirka 6 miljarder kronor i skatt de senaste tio åren och att det är ”banne mig inga småsummor”.

    Han har inte ännu reflekterat över hur bilden av avancerad skatteplanering kan tänkas påverka Ikeas varumärke.

    – Det får väl framtiden utvisa vad det betyder för oss.

    Ikea har huvudsakligt säte i Holland, men dess varumärke och försäljning bygger mycket medvetet på att förknippas med Sverige.

    – I själ och hjärta är vi inte bara svenska utan också småländska och det tycker jag att man ser i vårt sätt att uppträda, se på demokrati, att jobba med jämlikhet med svenska värderingar, vår sortimentsprofil – allting tycker jag genomsyras väldigt mycket av en svenskhet och det värderingssystem vi står för. Det är jag som svensk stolt över och jag tycker att Ikea har gjort väldigt mycket för Sverige ute i världen, säger Agnefjäll.

    TT

    Annons
    Annons
    X

    Ett Ikea-varuhus.

    Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X