Ortrud Mann – en fantasiKampen är inte över för kvinnor på podiet

Mari Götesdotter i rollen som Ortrud Mann.
Mari Götesdotter i rollen som Ortrud Mann. Foto: Emmalisa Pauly

Sveriges första kvinnliga dirigent, Ortrud Mann, kämpade mot sexism och fördomar. Hanna Nygrens nya pjäs fantiserar kring hennes liv och lyfter viktiga frågor om ledarskap och tillit.

Under strecket
Publicerad
 Ortrud Mann, Sveriges första kvinnliga dirigent, i aktion under 1940-talet på Hippodromteatern i Malmö.

Ortrud Mann, Sveriges första kvinnliga dirigent, i aktion under 1940-talet på Hippodromteatern i Malmö.

Foto: Sydsvenskans bildarkiv
Annons

För att fira den kvinnliga rösträttens 100 år i Sverige har Malmö Live lagt en säsong som lyfter fram kvinnor i musikbranschen. En viktig punkt är Hanna Nygrens specialbeställda pjäs ”Ortrud Mann – en fantasi”, som hyllar Sveriges första kvinnliga dirigent. I ett lyckat samarbete med Malmö stadsteater får den Skånefödda Ortrud liv, synlighet – och konstnärligt temperament.

Scenografen Malin Kihlbergs scenrum i Kuben på Malmö Live har välbekanta detaljer, för hon återskapar de gjutjärnspelare som finns på Malmö stadsteaters hemmascen Hipp. Det var nämligen på Hippodromteatern i Malmö som 27-åriga Ortrud 1944 fick sitt första engagemang. Stora porträttfoton på den verkliga Ortrud med dirigentpinne i munnen projiceras på halvtransparenta slöjor mellan pelarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons