Annons

Kampanjerna som kostar

I år kommer alla gamla pengarekord i amerikanska val att slås med råge. Mycket på grund av att enskilda miljardärer, med fingrarna i allt från olja till hedgefonder, öser in jättebelopp i de nytillkomna kampanjrörelserna Super-PAC.

Under strecket
Publicerad

Den 28 augusti 2008 visste jublet inga gränser när Barack Obama på demokraternas konvent i Denver formellt accepterade presidentnomineringen.

Foto: TED S. WARREN Bild 1 av 2

– Alla vet att det krävs pengar för att vinna ett val, säger Julie Martinez Ortega som tillsammans med Stefe Phillips grundat den demokratiska kampanjrörelsen PacPlus.

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF Bild 2 av 2

Det finns inte mycket som skvallrar om vad som försiggår på den tredje våningen av 1333 H Street i Washington. Kontoret är kalt inrett, nästintill färglöst och utan politiska slagord eller affischer, som hade kunnat förväntas. Särskilt eftersom det här är hjärtat för ett av de mest kraftfulla inslagen i den amerikanska politiken på väldigt länge - de resursstarka Super-PAC-rörelserna.

– Alla vet att det krävs pengar för att vinna ett val, till och med de väljare som är emot oss. Och i grund och botten tror jag att alla förstår att vi är ett nödvändigt ont som måste finnas, säger Julie Martinez Ortega.

Annons
Annons
Annons