X
Annons
X

Kampanjerna som kostar

I år kommer alla gamla pengarekord i amerikanska val att slås med råge. Mycket på grund av att enskilda miljardärer, med fingrarna i allt från olja till hedgefonder, öser in jättebelopp i de nytillkomna kampanjrörelserna Super-PAC.

Det finns inte mycket som skvallrar om vad som försiggår på den tredje våningen av 1333 H Street i Washington. Kontoret är kalt inrett, nästintill färglöst och utan politiska slagord eller affischer, som hade kunnat förväntas. Särskilt eftersom det här är hjärtat för ett av de mest kraftfulla inslagen i den amerikanska politiken på väldigt länge - de resursstarka Super-PAC-rörelserna.

– Alla vet att det krävs pengar för att vinna ett val, till och med de väljare som är emot oss. Och i grund och botten tror jag att alla förstår att vi är ett nödvändigt ont som måste finnas, säger Julie Martinez Ortega.

Den 28 augusti 2008 visste jublet inga gränser när Barack Obama på demokraternas konvent i Denver formellt accepterade presidentnomineringen.

Foto: TED S. WARREN Bild 1 av 2

– Alla vet att det krävs pengar för att vinna ett val, säger Julie Martinez Ortega som tillsammans med Stefe Phillips grundat den demokratiska kampanjrörelsen PacPlus.

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X