Analys

Martin Jönsson:Kampanjen smutsigare än någonsin

När republikanernas primärvalsmaraton går vidare är det bara en sak kandidaterna kan enas om: att det är en ovanligt smutsig valkampanj och att den negativa annonseringen borde upphöra. Men istället lär det bara bli värre.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Mitt Romney och Newt Gingrich slåss om att bli republikanska partiets presidentkandidat.

Mitt Romney och Newt Gingrich slåss om att bli republikanska partiets presidentkandidat.

Foto: AP
Annons

I presidentvalskampanjen
2008 var bara 6 procent av annonserna och reklamfilmerna negativa kampanjer, med det enda syftet att attackera motståndarnas svaga punkter. Hittills i 2012 års kampanj har drygt 55 procent av kampanjbudskapen varit negativa, enligt en undersökning från Kantar Media/Campaign analysis media group som nyligen publicerades i Washington Post.

Statsvetaren John Geer vid Vanderbilt University som skrivit boken Attack Ads in Presidential Campaigns hävdade i en intervju med NPR att siffrorna är ännu högre och att runt 75 procent av alla annonser som stödjer exempelvis Mitt Romney och Newt Gingrich kan beskrivas som negativa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons