X
Annons
X

Kampanjen fick folket över på höger sida

När Sverige skulle byta sida var det avgörande att alla visste om att Dagen H skulle inträffa den 3 september 1967. Samtliga tillgängliga mediekanaler användes för att alla skikt i samhället skulle informeras.

Informationsmaterial lärde svenskarna trafikregler inför Dagen H – högertrafikomläggningen.
Informationsmaterial lärde svenskarna trafikregler inför Dagen H – högertrafikomläggningen. Foto: Fredrik Nyblad

Det var den största informationskampanjen någonsin i Sverige. Och budskapet var viktigt. Det räckte inte med att hälften, 75 procent eller ens 90 procent av befolkningen uppfattade att Sverige skulle gå över till högertrafik den 3 september 1967. Alla måste känna till det.

Informationsmaterial lärde svenskarna trafikregler inför Dagen H – högertrafikomläggningen.

Foto: Fredrik Nyblad Bild 1 av 2

Nej-anhängare gör reklam för vänstertrafik inför trafikomröstningen 16 oktober 1955. Trådbussen med reklamen är fotograferad på Vasagatan i Stockholm.

Foto: TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X