Annons

Kamp om unga tv-tittare

Under strecket
Publicerad

Första sändningsveckan - efter det tolv veckor långa sommaruppehållet - för SVT:s digitala mångmiljonsatsning Barnkanalen gick inget vidare. Det hävdar åtminstone konkurrenten Nickelodeon, uppbackade med siffror från MMS, Mediemätning i Skandinavien. Enligt Nickelodeon har deras barnkanal tre gånger så många tittare som Barnkanalen: i snitt tittade 68 861 personer i minst fem minuter på Nickelodeon vecka 34, för Barnkanalen var motsvarande siffra 20 142 tittare. Amerikanska Nickelodeon har sänts i en nordisk version sedan 1997, via satellit, kabel och till sist digitala marknätet. Barnkanalen lanserades i december 2002 och sänds okodat digtalt (inget abonnemang krävs om man har en digital markbox). Båda är reklamfria, riktar sig till personer under 15 år och har snarlika sändningstider, från arla morgon till kl 18 på kvällen. Nickelodeon sänder dock även på helger, hela året. Barnkanalen inleder helgsändningar först den 1 december i år.

Anna Lundevall

Annons
Annons
Annons