Annons
X
Annons
X

Kameran ljuger inte – men bilden

FUSKSNYGG. Förr behövde man sminka och ljussätta fotomodellen. Numera görs det mesta i datorn efteråt. Plus att man tar bort hudveck, slätar ut hyn och puffar upp bysten.
– Jag tar helst inte sådana jobb, som jag tycker skapar fel ideal, säger bildbehandlaren Anders Jensen som retuscherat SvD:s modell för en dag: Eva, 65.

Hur mycket är då fusk? I vårt fall med Eva, 65 år, har Anders Jensen strävat efter att göra henne yngre, inte vackrare – ”hon har redan en ovanligt vacker kropp”. I princip tog han bort 30 år, och då handlar det framför allt om att tona ned rynkor i ansiktet, ta bort bristningar i huden och avlägsna gropar i låren. Sedan slätade han ut hyn (”det ingår alltid”) och framhävde bysten.
Hur mycket är då fusk? I vårt fall med Eva, 65 år, har Anders Jensen strävat efter att göra henne yngre, inte vackrare – ”hon har redan en ovanligt vacker kropp”. I princip tog han bort 30 år, och då handlar det framför allt om att tona ned rynkor i ansiktet, ta bort bristningar i huden och avlägsna gropar i låren. Sedan slätade han ut hyn (”det ingår alltid”) och framhävde bysten. Foto: ROB SCHOENBAUM

Alla bilder som kan få hans elvaåriga dotter att känna sig fel utseendemässigt vill han protestera mot. Och så anser han att barn behöver skyddas mot de skönhetsideal som skapas när modeindustrin använder retuschering som säljgrepp.

– De vill få folk att försöka se ut som dem i annonserna, säger Rob Schoenbaum, fotograf från New York som flyttade till Stockholm i och med dotterns skolstart för fem år sedan.

– Men inte ens kvinnan själv ser ut som på bilden.

Annons
X

För att visa exakt vad han menar, har Rob tagit en studiobild på Eva, 65 år, och givit en retuschör uppdraget att fixa till henne precis så som man gör vid modefotograferingar i dag.

När bildbehandlaren Anders Jensen i Linköping fick fotot undrade han: ”Kan jag göra henne (betydligt) yngre, eller ska jag bara sikta på en hårt retuscherad, men fortfarande mogen, kvinna?” Visa bara hur man brukar göra, sa vi.

 Då blir det vad man i branschen kallar en glamourretusch, vilket bara en mindre grupp modellfotografer håller på med. Anders Jensen tillhör inte dem, även om han är väl förtrogen med tekniken att ändra kroppsform, smalna av näsor och fixa fram tydliga magrutor.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag gillar inte det där så mycket själv, just för att det skapar så konstiga ideal, säger han. Det tycks ju inte hjälpa att folk vet att det är fusk.

    Hur mycket är då fusk? I vårt fall med Eva har Anders Jensen strävat efter att göra henne yngre, inte vackrare – ”hon har redan en ovanligt vacker kropp”. I princip tog han bort 30 år, och då handlar det framför allt om att tona ned rynkor i ansiktet, ta bort bristningar i huden och avlägsna gropar i låren. Sedan slätade han ut hyn (”det ingår alltid”) och framhävde bysten.

    – I bildbehandlingsprogrammet har jag ett bibliotek med olika grejer som jag kan använda. Det finns egentligen ingen gräns för vad som kan göras. Ska man förstå att det är samma bild måste man dock behålla kroppsställningen.

    Titta på Rob Schoenbaums foto av Eva och hur det förändrats hos Anders Jensen. Den ”sanning” som visas, är att så här kan det gå till på vissa håll i modebranschen. Mer och mer av det färdiga ­modellfotot åstadkoms i efterhand, i datorn.

    Under fotograferingen i studion är det inte lika noga längre varken med ljussättningen eller att ställa upp motivet, berättar Anders Jensen. Han vet att ”det där tar jag efteråt”. Modellen måste inte ens ha med sig en make up-artist, eftersom sminket kan läggas på i datorn.

    Men då behöver du ju lära dig att sminka?

    – Ja, det hjälper mycket att veta hur man gör, som att börja med concealer, sedan ta foundation och avsluta med olika sminkattiraljer från bildbehandlingsprogrammet.
    **
    Även mascara?**

    – Det är ofta modellen själv som bestämmer den retuscheringen – som att de vill ha glitter och rött läpptsift. Man gör så som modellen vill ha det.

    Vad mer kan man få i uppdrag att göra som glamourretuschör?

    – Förlänga och smalna av ­armar och ben, även om det inte behövs för att de redan är så smala – ­ibland på gränsen. Men man gör det för att man ska, det ingår i arbetsbeskrivningen.

    Stämmer det att man retuscherar bort ett allt för benigt utseende på modeller som är nästan anorektiska?

    – Revben som sticker ut tas bort, och man tonar ner knotigheter så det ser okej ut. Man gör dem sällan ännu smalare. Däremot retuscheras alltid hudveck. Om modellen står med höften ut åt höger, måste det bli ett veck ­ i vänster sida. Det tar man bort.

    Anders Jensen säger att i en glamourretuschering är det inte ens noga med hur personen ser ut i verkligheten. Man fixar till med ingredienser från ”hela bildbehandlingspaketet” – puffar upp eller jämnar till bysten och tar bort alla veck. Huden kan bli så jämn att den ser plastig ut.

    – Så här gör de på vissa modetidningar, och det är det som skapar det dåliga skönhetsidealet.
    **
    Hur skulle du beskriva det?**

    – Modellerna är i sig för smala. Så redan de bilder jag får signalerar fel ideal. I retuscherigen ska man ibland göra dem ännu mer overkliga.
    **
    Och männen?**

    – Där arbetar man med musklerna. Har den manliga modellen en tendens till magrutor förstärker man dem, mörkar skuggorna och gör de ljusa partierna ljusare. Man ökar kontrasterna. Att göra bröstmuskler större är också vanligt.

    Skönhetsretuschering som helhet handlar väldigt litet om att göra plastiga, bystiga eller muskulösa modeller, vill Anders Jensen påpeka. Till allra största delen arbetar han med bilder på vanligt folk som vill ha hjälp med att förstärka och tona ned detaljer – och då bara litet, litet grand. Ta bort en finne på näsan och påsar under ögonen eller åstadkomma ett litet vitare leende. I den vanliga retuscheringen är vitsen att man ska känna igen den som är på bilden. Förändringarna ska inte vara synliga.

    – Intresset är väldigt stort från folk som vill lära sig, berättar ­Anders Jensen vars mesta arbetstid går åt till att ta fram dvd-kurser och vara lärare i bildbehandling.

    – Man vill inte lägga ut vad som helst på Facebook. Eller bilder som syftar till att få kontakt med gamla klasskamrater man inte sett på fem år, då man vägde tio kilo mindre. Det har tagit sig in ­ i var mans medvetande att det är möjligt att ändra i bilderna och en önskan om att kunna göra det själv.
    **
    Om retuscheringen håller på att ta sig in också i våra hem, vad säger man då till barnen om vad de möter i reklamen?**

    – Jag tror det är viktigt att prata med dem, som mina föräldrar gjorde när jag hade sett en våldsfilm: ’Det är inte på riktigt’. Visa hur det fuskas, hur illa det är ­ibland.

    Rob Schoenbaum efterlyser en föräldrarevolution, som den storm som utbröt tidigare i höstas när ett skolfotoföretag erbjöd sig att retuschera skolfoton. För det är bara de vuxna som kan åstadkomma ett bättre sätt att presentera kvinnor i reklam och marknadsföring, säger han, alltså börja använda normala kvinnor.

    Han tycker annonsmodellerna ser ut som den amerikanska ­seriefiguren Betty Boop och menar att en så artificiell uppfattning om skönhet också skapar offer. Modeindustrins bilder gör oss otillfredsställda med hur vi ser ut i verkligheten, och i samma bild erbjuder de en lösning på detta problem: Se ut så här, så kan du bli lycklig!

    – Resultatet är en ”never ending story”, eftersom ingen ­någonsin kan nå upp till hur modellerna ser ut. Deras utseende finns ju inte i verkligheten.

    **När nu modeindustrin ”**inte hittat på något bättre sätt att sälja sina produkter”, menar Rob Schoenbaum att det kan få barn att känna att det är något fel med deras utseende. Han tycker över huvud taget inte det är okej att bidra till att barn tror att de inte skulle vara tillräckligt bra som de är.

    – Det behövs en mer naturlig uppfattning om vad skönhet är, där det finns plats för många olika ideal. Framför allt sådana som också inkluderar det icke-perfekta.

    hos Flicka flicka.org
    boken Mat, träning, ångest mattraningangest.se Maila oss dina tankar inom ämnet – utvalda läsarbrev publiceras i tidningen och på nätet mailto:idag@svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Hur mycket är då fusk? I vårt fall med Eva, 65 år, har Anders Jensen strävat efter att göra henne yngre, inte vackrare – ”hon har redan en ovanligt vacker kropp”. I princip tog han bort 30 år, och då handlar det framför allt om att tona ned rynkor i ansiktet, ta bort bristningar i huden och avlägsna gropar i låren. Sedan slätade han ut hyn (”det ingår alltid”) och framhävde bysten.

    Foto: ROB SCHOENBAUM Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X