Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Fräsch, frisk och spontan Kallentoft avtäcker tom medelklasstillvaro

Fräsch, frisk och spontan

Författare
Genre
Övrig

Förlag: Natur och KulturÖvrigt: Prosa

Mons Kallentofts tredje roman utspelar sig enligt baksidestexten ”just nu i Stockholm”. Och det är ingen överdrift, ty denna roman är så till den grad uppdaterad att Vivo hunnit byta namn till Vi.
Huvudpersonerna är ett par i 35-årsåldern som gör exakt det som människor i 35-årsåldern förväntas göra om de bor i Vasastan i Stockholm. De har välavlönade arbeten, de har en stor, dyrt inredd lägenhet och de har två välartade barn som de på helgen tar med till Vasaparken där de parkerar sina exklusiva barnvagnar bredvid de andra bostadsrättsinnehavarnas (alltmedan hyresrättsägarnas begagnade vagnar pryder ett annat hörn av parken) - och i övrigt ägnas fritiden åt besök på de ”rätta” kaféerna och på NK:s inredningsavdelning.

Men bakom ytan håller makarna på att glida isär. Strävan efter att på alla plan leva upp till ett tillstånd av ”normalitet” blir ett gissel för både mannen och kvinnan. Hon beger sig ut på långa nattliga planer -
sannolikt som förevändning för att ha kontakt med en annan man. Och han börjar fantisera om ett hemligt projekt, vilket visar sig gå ut på att ta människor av daga.
Som porträtt är den manlige huvudpersonen en lysande karikatyr av en viss typ av människa i nutiden: en ekonom helt utan passion och engagemang för någonting. Helt fången i lika abstrakta som banala teorier (vilka han uppfattar som höjden av intellektuell verksamhet) om marknadsföring och varumärken, försöker han förstå sin omgivning och sig själv - men det lyckas han givetvis inte helt med. Snarare får han allt svårare att förstå sig själv. Sakta bryts hans eget psyke ner - i allt högre grad får han problem med att hålla isär sina egna morbida drömmar och det som händer i verkligheten.
Det finns en kuslig närvarokänsla i Kallentotfs sätt att berätta som hänger samman med att även läsaren efterhand blir alltmer osäker på vad huvudpersonen egentligen är med om och vad som är fria fantasier (det antyds till exempel att han skulle vara
ansvarig för det hittills ouppklarade dubbelmordet i Linköping).

Men läsaren förblir inte bara in i det sista ovetande om huruvida huvudpersonen begår några mord - även mannens redogörelser för framgångar i arbetslivet visar sig vid närmare granskning vara tvivelaktiga. Snarast beskriver romanen hur han just som en följd av sin heltigenom oengagerade lisvsstil har svårt att hålla kvar kunder, hur hans jakt på normalitet paradoxalt nog fått honom att bli alltmer lik Camus främling Mersault - den person som kanske mer än någon annan fiktiv gestalt fungerar som en självklar referenspunkt vid läsningen: samma stumma språk, samma oförmåga att känna något inom sig - till exempel vid begravningar - samma ovilja att blotta sina känslor för sin partner.

Annons
X

Men Kallentoft vill ändå något mer än att på 80-talsmanér skildra ett nollställt, heltigenom stumt psyke. Vad romanen ytterst sett gestaltar är mekanismerna i en sönderfallande kärleksrelation: hur makarna isolerar sig på var sitt håll för att kunna andas men
hur denna isolering i slutändan ändå kväver dem - hur ett destruktivt beteende omedvetet frammanas för att problemen skall kunna synliggöras och därmed avhjälpas.
Genom sin skruvade intrig har Kallentoft hittat en metod för att blottlägga en livsstil och en viss sorts medelklasstillvaro på ett betydligt mer nyanserat och uttömmande sätt än vad man är van vid i den nutida svenska litteraturen.

Johan Lundberg

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X