Kallduschen – stora influencerbolag tappar

Alice Stenlöf, som har avtal med Splay och Therése Lindgren som är knuten till United Screens.
Alice Stenlöf, som har avtal med Splay och Therése Lindgren som är knuten till United Screens. Foto: TT

Inställda produktioner och annonsörer som drog tillbaka investeringar. Flera av de stora influencerbolagen såg omsättning och lönsamhet falla under pandemin, visar SvD:s genomgång.

Under strecket
Publicerad
Kalle Mobeck, vd för Relatable.

Kalle Mobeck, vd för Relatable.

Foto: Pressbild/Relatable
Annons

Mellan 2017 och 2019 investerades årligen mellan 615–950 miljoner kronor i influencer marketing, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

Prognosen för 2020 var att miljardvallen skulle sprängas. Men så kom coronapandemin.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons