Sovjets hemliga kartor: ”Smalt i Gamla stan”

Foto: SMB

”Mätningar på plats måste ha gjorts”. Boken ”Sovjetisk invasion av Sverige” som kom 2015 visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Byggnader för statlig verksamhet märktes ut som lila, militär- och kommunikationsanläggningar var gröna. Här är ett urval av de intressantaste kartorna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Sovjetisk invasion av Sverige heter en bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna – inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby. Det är en tunnelbanestation som inte finns, placerad vid Tibblehallen. Förklaringen i boken är att det fanns planer på en utbyggnad av t-banan till Täby som aldrig förverkligades. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhaal.

I boken nämns hamnen i Göteborg som ett speciellt område. Enligt författaren finns det mer detaljerad information om djupet än vad som var offentligt. Djupangivelserna måste ha kommit till dåvarande Sovjetunionens kännedom genom att någon lämnat ut de hemliga svenska uppgifterna. Alternativet är att dykare varit på plats och gjort egna mätningar. I Göteborg finns också oljecisternerna i Ryahamnen och Skarvikshamnen utsatta som militära drivmedelsförråd (gröna). Volvo och varvet Götaverken är även de markerade, som ”industribyggnader”. ”Det är frapperande många bränsledepåer markerade, och många av dem som militära”, säger Lars Gyllenhaal.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons