Annons

Kajsa Grytt: ”Jätterevansch att stå på teaterscenen”

”Jag blev jätteglad när Mellika Melouani Melani ringde mig. Att hon såg något i mitt språk som hon ville ha med i pjäsen,” säger Kajsa Grytt om det nya teatersamarbetet.
”Jag blev jätteglad när Mellika Melouani Melani ringde mig. Att hon såg något i mitt språk som hon ville ha med i pjäsen,” säger Kajsa Grytt om det nya teatersamarbetet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

August Strindberg skrev ”Fadren” när kvinnlig rösträtt började debatteras i Sverige. Nu ställer sig Kajsa Grytt på Kulturhuset Stadsteaterns scen för att leda en kör av ensamstående mammor, vars berättelse vävs samman med den klassiska pjäsen.

Under strecket
Publicerad

Kajsa Grytt slänger konfunderad upp porten hemma på Fredmansgatan, iklädd slitna jeans och med det blonda håret utsläppt som en livserfaren vacker valkyria i sommarskymningen.

– Känner vi varandra, säger hon. Frågan är inte irrelevant, förmodligen har vi setts i minglet på någon frigruppspremiär för vid sidan av musiken har Kajsa Grytt alltid haft en fot i teatervärlden. Detta ända sedan det tidiga 90-talets debut med det kritikerhyllade triangeldramat ”Träda” i regi av Susanna Hellberg på legendariska teaterhuset Luntan i Stockholm. I Grytts mer aktuella teatergarderob finns musik till Paula Stenström Öhmans hyllade ”People respect me now” på Turteatern i Stockholm förra året.

Annons
Annons
Annons