Goran Kajfeš TropiquesGoran Kajfeš förenar intellekt och rytm

Goran Kajfeš.
Goran Kajfeš. Foto: Fasching
Under strecket
Publicerad
Annons

Fyra toner på synthesizer, ett-två-tre-fyra, upprepas om och om igen. Trumpeten smyger sig in, försynt och försedd med sordin. Kontrabasen sluter an, och slagverken. Nu spelar Alexander Zethson också på flygeln, med höger hand, den vänstra har han kvar på synthen.

Musiken växer. Johan Holmegards trummor fördubblar rytmen, och Goran Kajfeš spelar utan sordin på trumpeten. Han håller den en aning uppåtriktad, ibland med fanfarliknande toner, som Tomasz Stanko. Han sänker den inte nedåt, inåt som Miles Davis.
Den meditativa betraktelsen, eller promenaden, rör sig framåt i en stadig takt med dansanta inslag. Piano och synth har lagt den rytmiska och musikaliska grundbulten. Orgeltoner ger rymd och volym. Rytmer står mot varandra och bekräftar varandra. Johan Berthling upprepar melodislingans fyra toner på kontrabasen.
Nästan omärkligt växer det organiskt till ett ensemblespel med klanger och harmonier som utvecklas till en mäktig kakafoni. Alexander Zethson spelar nu piano med båda händerna i ett lekfullt stycke med latinska rytmer som understryks av Goran Kajfeš på maracas.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons