Junos val evigt brännstoff i USA

Publicerad
Annons

I Jason Reitmans Juno (premiär 25/1), blir tonåriga Juno på smällen. Hon väljer att föda och adoptera bort barnet, men är först inställd på abort – fast lämnar kvinno­kliniken när en kompis upplyser om att ”din bebis har fingernaglar”. Men att Juno ens överväger alternativet är ovanligt menar Jennie ­Yabroff i Newsweek. Det är första gången en kvinna ens går till en abortklinik i en amerikansk film sedan filmatiseringen av den historiska rättsprocessen Roe vs Wade (1989). Senaste gången abort skildrades som ­något självklart spårar Yabroff tillbaka till high school-klassikern Häftigt drag i plugget (1982). Behöver man nämna att regissören är en ­kvinna?

I USA är abort lagligt men ständigt omdebatterat och förra året drev South Dakota igenom ett lokalt förbud. Och i årets amerikanska filmer på temat oplanerad graviditet – Judd ­Apatows På smällen, Juno, Adrienne ­Shellys Waitress med flera – kan man konstatera att alla väljer att föda barnet. Vilket inte automatiskt är reaktionärt, i Waitress blir det snarare ett feministiskt statement eftersom Jenna dumpar både make och älskare och uppfostrar bebisen själv i ett sagoskimrande matriarkat.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons