Recension

Rainbow in the dark, om trons glädje och plågorJungfru Maria möter Åsa-Nisse i Malmö

Magnus Bärtås, Miraklet i Tensta (Theoria), HD video, 16 min, 2014.
Magnus Bärtås, Miraklet i Tensta (Theoria), HD video, 16 min, 2014. Foto: Malmö konstmuseum

Religionen i många av sina skepnader har tagit plats på Malmö konstmuseum. Jenny Maria Nilsson ser med skepsis på en utställning med globala ambitioner.

Under strecket
Publicerad
Lene Adler Petersen, Björn Nörgaard, Börsaktionen,1969

Lene Adler Petersen, Björn Nörgaard, Börsaktionen,1969

Foto: Malmö konstmuseum
Paweł Kwiek, från serien Meetings With the Light, 1991.

Paweł Kwiek, från serien Meetings With the Light, 1991.

Foto: Malmö konstmuseum
Annons

Tre gånger ser jag om det 16 minuter långa videoverket ”Miraklet i Tensta” av Magnus Bärtås som visas på ”Rainbow in the Dark. Om trons glädje och plågor”. Det är hypnotiserande. Dramaturgin är behaglig, förmodligen är det filmens ordnade karaktär som tilltalar och är i kontrast till det slagkraftiga innehåll som återger något jag hyser avsky mot: massuggerering. Men många skulle nog inte kalla det Bärtås ådagalägger för massuggerering. Några anser det sant att miraklet ägde rum där i Tensta och andra att något fint försiggår i den goda gemenskapens namn.

Vi människor ändå! Med ögon av likadana tapp- och stavsystem kan vi betrakta samma händelseförlopp men tolka det på motsatt vis. Jungfru Maria uppenbarade sig i himlen ovan Tensta år 2012, i alla fall hävdar boende där det. Clas Svahn, DN:s UFO-expert, skrev om fenomenet och tusentals färdades till syrisk-ortodoxa Sankta Maria kyrka några kvällar, där man tyckte sig se underverket upprepas; Jungfru Maria manifesterade sig i kyrkfönstrens kondens och i trädkronor utanför fönstren.

Annons
Annons
Annons