Julsångerna som får sfi-lärare att ducka

Varje dag fram till jul skriver Sara Lövestam om språk i SvD. Illustration: Thomas Molén
Varje dag fram till jul skriver Sara Lövestam om språk i SvD. Illustration: Thomas Molén

Snart är det jul igen – och då får lärare som undervisar invandrare i svenska kavla upp ärmarna. Julsångerna är nämligen fulla av underligheter som fel ordföljd, ålderdomliga pluralformer och ord som ”fjät”.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Det är ett elände att välja julsånger på sfi. Jag har tidigare varit verksam som sfi-lärare i elva år, och elva jular har jag och mina kollegor suttit och valt mellan svenska julklassiker såsom ”Tre pepparkaksgubbar”, ”Natten går tunga fjät” och ”Tomtarnas julnatt”.

Först och främst kan vi slå fast att sång är ett utmärkt sätt att lära sig språk, och ofta dessutom en genväg till att både förstå och lära sig traditioner. Många sfi-elever har tackat mig för att jag lärt dem sjunga ”tipp-tapp” så att de kunnat hänga med i sina barns förskoleavslutningar. Men så fort man kommit förbi just orden ”tipp-tapp” i ”Tomtarnas julnatt”, börjar problemen.

Annons
Annons
Annons