Annons
X
Annons
X

Jugend – epoken som lämnade mörkret

Med ett nytt sekel i antågande fanns drömmar om nya former på såväl byggnader som på konst och inredning. Det gamla lämnades därför därhän och det nya tog vid – jugendstilen.

1 2

Thielska galleriet.

Foto: Jurek Holzer
1 2

Jugend ses som den första moderna stilen.

**Slingrande blom- **och växtformer, kvinnogestalter hållande i ljusstakar, avbildningar av fröhus och frukter, släta färgade lampkupor. Vid sekelskiftet 1900 var utsmyckningar av dessa slag vanliga, jugend – eller art nouveau som det kallades i Frankrike – var tidens rådande koncept. Namnet togs från den tyska tidskriften Die Jugend, ungdom, och det var just det nya och moderna som eftersträvades. En ny tidsstil och en motreaktion till det som varit.

I Sverige hade arkitekten Ferdinand Boberg stor betydelse för den nya stilen, han är bland annat mannen bakom jugendbyggnader som Thielska galleriet, LO-borgen och Waldemarsudde. Han ritade även NK-huset och Rosenbad i samma anda.
När det kommer till möbelformgivning var Johan Axel Gustaf Acke, även kallad JAG Acke, och Carl Bergsten bland de ledande namnen. Acke var konstnär och smyckade bland annat Stockholms stadshus, samt ritade möbler i jugendstil. Bergsten formgav den första moderna stolen i böjträ, kaféstolen som fanns med på industriutställningen i Norrköping 1906. Han är även arkitekten bakom Hjorthagens kyrka som invigdes 1909.

När det gäller keramik och glas var Alf Wallander och Gunnar Gunnarsson Wennerberg framstående. Bland Wennerbergs verk sågs bland annat dekorer till serviserna Blåsippa och Gullviva för Gustavsberg där han var konstnärlig ledare. Wallander var den första konstnärlige medarbetaren på Rörstrand där han gjorde såväl vaser som skålar och servisdekor.

Annons
X

Jugendtiden handlade mycket om vikten av en estetiskt utformad miljö, något man ansåg att samhället behövde. Vackrare hem åt alla, oavsett plånbok, var filosofin. Tiden med mörka, tunga möbler och tjocka sammetsdraperingar kring fönstren ville man lämna bakom sig till förmån för det ljusa och färgsatta, likt Karin och Carl Larssons Sundborn som hyllades av Ellen Key och lyftes fram som förebild för god smak.

Viktiga utställningar under denna stilepok var bland annat världsutställningen i Paris 1890 samt i Stockholm 1897 och 1909. Baltiska utställningen i Malmö 1914 hör också dit, men därefter hade jugendstilen i stort spelat ut sin roll och nya stilideal tog vid.

Annons
Annons
X

Jugend – epoken som lämnade mörkret

1 2

Thielska galleriet.

Foto: Jurek Holzer

Jugend – epoken som lämnade mörkret

1 2

Jugend ses som den första moderna stilen.

Annons
X
Annons
X